Grønn livsstil, Helse, Iherb.com, Kosthold, Livsstilsendring, Økologisk, Shopping, Sukkerfritt kosthold

Miniguide til sunnere søtning

Det er lenge siden det har vært noe hvitt sukker her i huset. Isteden har jeg et lite arsenal av sunnere alternativer – som i tillegg til å gjøre smoothies, desserter og sjokolade søte og gode – inneholder næringsstoffer du kan se langt etter i raffinert sukker.

HER FÅR DU MINE SØTE FAVORITTER:

Stevia: Stevia kan brukes som søtning i smoothies, sjokolade, desserter, te og kaffe. Steviaplanten er opptil hele 400 ganger søtere enn sukker, så her gjelder det å kun bruke bittesmå mengder. Det som er så genialt med stevia er at det inneholder null kalorier og ikke påvirker blodsukkeret i det hele tatt. I tillegg er det faktisk bra for tennene! Stevia får du i pulver og som flytende ekstrakt – eller du kan dyrke eller kjøpe din egen steviaplante og bruke bladene ferske eller tørkede. Jeg kjøper økologisk stevia på nettet, men du finner det også i de fleste helsekostbutikker.

Yaconsirup: Denne mørke sirupen har en dyp karamellsmak, og kan brukes som søtning i hjemmelaget sjokolade, kaker, desserter, smoothies og mye mer. Den lavglykemiske rotgrønnsaken yacon er rik på antioksidanter og fruktooligosakkarider med prebiotiske egenskaper. Økologisk yaconsirup får du i helsekostbutikker eller på nettet.

Kokosblomstsukker: Den myke, karamellaktige smaken minner om brunt sukker, og passer kjempebra på grøt, i sjokolade, desserter, kaker, te, kaffe m.m. Dette er et næringsrikt og miljøvennlig sukkeralternativ. Økologisk kokosblomstsukker finner du blant annet på Helios, på Okosjokolade.no og på Iherb.com.

Lønnesirup: Jeg synes den milde søtsmaken lønnesirup gir passer utmerket i sauser, dressinger og i bakst. Lønnesirup er et rent naturprodukt, og inneholder næringsstoffer som hvitt sukker ikke kan skilte med. Likevel påvirker det blodsukkeret, og bør brukes med måte. Økologisk lønnesirup kjøper jeg på min lokale Kiwi-butikk, og du finner det også i helsekostbutikker og velassorterte matbutikker.

Dadler: For noen år siden hadde jeg vel knapt smakt en daddel. I dag er det derimot noe jeg alltid sørger for å ha i kjøkkenskapet. Her får du masse fiber, vitaminer og mineraler, men dadler har også et naturlig høyt sukkerinnhold, så dette er ikke noe du bør spise store mengder av. Jeg bruker dadler som søtning i kaker, smoothies, energibarer og i nøttemelk. Økologiske, stenfrie dadler kjøper jeg helst på Coop, men du finner det også i de fleste helsekostbutikker og selvsagt på nettet.

Lucuma: Lucuma er en næringsrik frukt som vokser i Sør Amerika. Frukten tørkes og males til pulver. Den milde og fruktige smaken minner om vanilje og karamell, og passer perfekt i iskrem, kaker, rawfood-godis, desserter og smoothies. Lucuma er ikke søtt nok til å erstatte sukker i matlagingen, men funker som en søt smakstilsetning sammen med annen sunn søtning. Lucuma finner du både på norske og utenlandske nettbutikker, og selvsagt i velassorterte helsekostbutikker.

Det finnes selvsagt flere alternativer til sukker enn de som er nevnt her. Som for eksempel agavenektar, sukrin eller xylitol. Personlig er jeg ikke så glad i disse. Agavenektar har et svært høyt fruktoseinnhold, og sukrin og xylitol har en «kald» smak som jeg ikke er så fan av. Men både sukrin og xylitol er brukbare alternativer til sukker, så det er absolutt verdt å prøve ut, for eksempel i kalde drikker.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

8 KOMMENTARER

  • Reply Trude 6. april 2015

    Hei Birgitte,
    Takk for at du fortsetter å dele av kunskapen og entusiasmen din – og digger boken deres by the way ;-) Jeg kom over en søt liten app med sunne kaker osv; Hippie Lane. Hun bruker økologisk rice malt syrup i sine oppskrifter. Jeg måtte sjekke litt, og finner ulike meninger om det, og lurte på om du kjente til dette produktet som søtning. Her sier de at det ikke er noe fruktose i sirupen, og at det derfor ikke påvirker insulinet i kroppe, og altså er et av de sunnere alternativene til sukker : http://www.thenaturalnutritionist.com.au/rice-malt-syrup-the-scoop/

    • Reply Birgitte 7. april 2015

      Hei, og tusen takk for hyggelig kommentar, Trude :) Så hyggelig at du har glede av både blogg og bok!

      Jeg har brukt ris-sirup en sjelden gang i blant, men som du har fått med deg så er det litt ulike meninger om fordeler og ulemper. Ja, det er et bedre alternativ enn sukker, men likevel påvirker det blodsukkeret, og bør brukes i begrensede mengder. En annen ting som gjør at jeg holder igjen litt når det gjelder ris og risbaserte produkter, er at ris inneholder en del uorganisk arsen, les mer her:http://rebeccapersson.com/2013/05/ris-sadan-gor-du/

  • Reply Iselin 5. mars 2015

    Hei Birgitte! Fantastisk blogg du har, med masse gode tips!! Synes det er så flott å lese dine innlegg for det virker som du virkelig kan det du snakker om:-) Ettersom du ikke har nevnt sukrin på lista, så lurte jeg på om det ikke er et godt alternativ? Jeg bruker endel Sukrin Gold (innehold: Sukrin (erythritol), tagatose, glyserol, maltekstrakt (glutenfri), stevia). Burde jeg skifte til en annen søtning?

    • Reply Birgitte 6. mars 2015

      Hei Iselin, tusen takk – så hyggelig at du liker bloggen! :)

      Jeg er ikke så fan av sukrin fordi det er et veldig bearbeidet produkt. Da foretrekker jeg søtning i sin naturlige form, som nevnt i innlegget.

  • Reply Ingrid 28. februar 2015

    Hei!

    Ville bare si at du har en helt super blogg! Har lett etter nettopp en slik norsk blogg, siden jeg syntes ikke det finnes noen særlig av de, kun utenlandske! Men så flott med en norsk blogg med denne synsvikelen på mat, og produkter, og gode tips til hvor man kan handle:) Tusen takk!

    God helg, hilsen ny fast leser :)

    • Reply Birgitte 2. mars 2015

      Hei Ingrid!
      Tusen takk, så hyggelig å høre :) Velkommen som ny leser! Håper du vil finne masse inspirasjon til et renere og sunnere liv her inne! :)
      Hilsen fra Birgitte

  • Reply Thea 22. februar 2015

    Fin oversikt og så fin ny bloggside du har fått. Jeg hadde som deg ikke spist så mye dadler før jeg plutselig fant ut at de er gull i energibarer og søte desserter :) Har akkurat fått øyene opp for lucuma nå!
    PS. fruktose påvirker ikke blodsukkeret, men er av den grunn skadelig i større mengder fordi det er leveren som metaboliserer fruktosen ;)

    Ha en fin søndag!

    • Reply Birgitte 23. februar 2015

      Takk skal du ha Thea :) Og takk for innspill om fruktose, her hadde jeg visst blingsa litt. Du har selvsagt helt rett! Det skal jeg rette opp i innlegget :) Ha en fin dag du også!

    DIN KOMMENTAR