Familie og hverdag, Grønn livsstil, Helse, Juice & smoothies, Juicing, Kosthold, Plantebaserte oppskrifter

Hold deg frisk med ingefær- og gurkemeieshot

I år har jeg bestemt meg: Så fort jeg kjenner en liten antydning til sår hals eller andre tegn til forkjølelse, så skal jeg ta meg en skikkelig hot ingefær- og gurkemeieshot med én gang.

Ingefær- og gurkemeieshot lager du med fersk ingefær for å få best nytte av de kraftige immunstyrkende egenskapene. Du kan med fordel bruke fersk gurkemeierot, men økologisk gurkemeiepulver funker også fint. Som navnet tilsier, så er dette en liten shot, som sender baseluskene dit pepper’n gror.

Ingefær virker antiinflammatorisk, antibiotisk, lindrende på sår hals, øker blodgjennomstrømningen og setter i gang forbrenningen. Ingefær er dessuten bevist effektiv mot kvalme og hjelper også mot slim og hoste.

Gurkemeie inneholder mye curcumin som virker betennelsesdempende og er en kraftig antioksidant. For å gjøre curcuminen lettere tilgjengelig for kroppen bør gurkemeie tas sammen med pepper fordi det inneholder piperin som øker opptaket drastisk.

I tillegg til ingefær og gurkemeie liker jeg å bruke et eple for å få en mildere og søtere smak, og sitron fordi det er rikt på C-vitamin, er antibakterielt og supert mot sår hals og forkjølelse.

Alt går rett i juicemaskinen (bortsett fra gurkemeiepulver som er lurt å røre inn etterpå) og ut kommer en knallsterk, immunstyrkende og skikkelig oppkvikkende shot. Ha den i et shotglass og skyll ned! Sterkt, men godt – og du kjenner virkelig at den varmer og jobber i halsen.

Birgittes ingefær- og gurkemeieshot:
2 porsjoner

1 tommelstor bit med fersk økologisk ingefær med skall (eller mer hvis du tør)
1 tommelstor bit fersk økologisk gurkemeierot med skall, eller ca. ½ ts gurkemeiepulver
1 økologisk eple med skall
½ økologisk sitron med skall
Litt nykvernet pepper

Kjør alt i juicemaskin. Bruker du gurkemeiepulver tilsetter du dette i shoten etterpå. Ha det i et lite glass og drikk med én gang.

PS. Hvis du ikke har juicemaskin kan du enten rive ingefæren på et rivjern og klemme ut saften med hånden og så tilsette litt eplejuice, gurkemeiepulver og sitronsaft, eller du kan kjøre alt i en blender sammen med litt vann og sile det etterpå.

Bye bye, sår hals og rennende nese!

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

7 KOMMENTARER

  • Reply Camilla 24. juli 2016

    Hei Birgitte!

    Kan denne kjøres gjennom en sentrifuge-juicer, eller bør jeg fjerne skallet på sitronen først? :)
    Takk for en FANTASTISK blogg!!

    • Reply Birgitte 25. juli 2016

      Tusen takk! Så hyggelig at du liker bloggen :)
      Ja, du kan bruke sentrifuge-juicer også, og du trenger ikke fjerne skallet – så lenge den er økologisk ;)

  • Reply Ann Kristin Wien 19. januar 2016

    Denne fungerer godt du, kom for sent da jeg hadde blitt forkjøla, men fikk ikke sår hals og hoste , så tar en sånn en gan om dagen om ikke to :) hatsjo! dett i nåsan

    • Reply Birgitte 20. januar 2016

      Så herlig å høre Ann Kristin! Har drukket et stort glass av denne selv i dag siden jeg våknet med sår hals ;) God bedring!

  • Reply Ruben 3. desember 2015

    Hei!

    Siden det er så mye motstridende informasjon rundt bla. Vitamin D(D3), så hadde jeg vært veldig takknemlig for svar på dette – siden du besitter veldig mye kunnskap og lik filosofi som meg på dette:

    Referanseområdet på vitamin D3 ligger på 50 – 150 nmol/L, men hvor høyt anbefaler du og likesinnede at en bør ligge for mest mulig optimal helse?
    Vet det er individuelt, men hvor store doser bør en generelt ta av Vitamin D3 daglig for å komme opp i de verdiene som du og likesinnede anbefaler – hvis en ikke får noe sol i tillegg?
    Og når en er kommet opp i ønsket verdi, hvor mye er da generelt tilstrekkelig å tå for og vedlikeholde verdiene hvis en ikke får noe sol i tillegg?

    Hvor høyt ligger du selv på D – Vitaminnivåene?
    Det er vel kun en D – vitamin prøve som heter S-25OH-Vitamin D som går an å ta for å måle nivået?
    Det er vel vitamin D – 3 som er det beste og sunneste tilskuddet for og både få opp, og vedlikeholde nivåene?

    Skal få sjekket verdiene hos legen, men legen er av den oppfatning at det kun er nødvendig med tilskudd hvis en ligger under referanseområdet om sommeren.
    Og hvis vedkommende anbefaler tilskudd, så er det i så fall med doser som er så lave at det nesten ikke gjør noe fra eller til.
    Hvor ofte bør en få sjekket D vitaminnivåene, og/eller andre nivåer?

    Takk på forhånd.
    Mvh. Ruben.

    • Reply Birgitte 7. desember 2015

      Hei Ruben. Jeg tor du vill finne gode svar på mesteparten av dette på denne facebooksiden:https://www.facebook.com/D-Vitamin-Norge-214852475328/?fref=ts.

      Hvor store doser man må ta avhenger jo av hvilke nivåer du ligger på, så dette må du første sjekke hos lege. Så er det lurt å sjekke verdiene et par ganger i året for å vedlikeholde.

      Hilsen Birgitte

    • Reply rune 8. mai 2016

      Hei.
      I følge Vitamin D counsil er det optimale nivået 125. Legen din er ikke oppdatert og tydeligvis ikke interessert i næringsstoffer.Sommerverdier (125 – 200) bør han ha hele året. I og med at man produserer vitamin D kun når skyggen er kortere enn lengden din, så har mange for lave verdier selv i sommerhalvåret. Du bør ta en test og sørge for at du kommer over 100 og holde deg der med vedlikeholdsdoser. Personlig har jeg 149 i verdi og tar 10000 enheter ( 240 mikrogram) daglig i perioden September – mai. Deretter trapper jeg ned til 125 i sommermånedene. Reiser jeg til varme og solrike land hvor badeferie er fokus, tar jeg ingen tilskudd. Du bør sjekke dine nivåer 2 ganger i året.

    DIN KOMMENTAR