Belgfrukter, Familie og hverdag, Grønn livsstil, Kosthold, Middag, Plantebaserte oppskrifter

Slik lager du den perfekte vegetarburgeren

De første vegetarburgerne jeg laget ble en trist affære. Dvaske, fuktige og smakløse var de. Etterhvert kom jeg frem til noen basics som gjør at burgerne blir perfekte hver eneste gang.

Bare fantasien setter grenser for hva du kan ha i disse burgerne. Men det er et par grunnleggende ting som bør være med for å få den rette konsistensen og smaken.

Først velger du om du vil ha bønner, linser, kikerter eller quinoa i burgerne. Du kan selvsagt blande flere typer av disse. Kok gjerne selv, eller bruk økologiske ferdigkokte på boks.

Så trenger du litt grønnsaker. Løk, hvitløk og litt gulrot har jeg alltid med. Men tilsett gjerne grønnkål, squash, rødbeter, selleri, erter, sopp, paprika – eller noe annet godt og sunt du har liggende i kjøleskapet. Dette er en genial måte å snike inn mere grønnsaker i middagen på (supert til kresne småtroll). Prøv gjerne også andre ting som setter en deilig smak på burgerne, for eksempel soltørket tomat, urter, oliven, mais eller chili.

Krydre med dine favorittkrydder. Jeg bruker som regel spisskummen, gurkemeie, paprikapulver, kajenne, pepper og litt økologisk, glutenfri soyasaus.

Så må du ha i noe som binder det hele sammen og lager faste og fine burgere. Her synes jeg økologiske havregryn og litt jyttemel er det aller beste. Du kan også bruke kikertmel, kokosmel eller bare økologisk hvete- eller speltmel hvis du tåler gluten. Du merker fort om du har hatt i for lite havregryn og mel. Burgerdeigen skal kjennes tørr og ganske fast ut mellom fingrene. Ha i mer om den føles fuktig.

Så er det veldig viktig at burgerdeigen får hvile i kjøleskapet i minst 30 minutter (gjerne lengre) før du former burgere og steker dem. Dette er helt essensielt for å få faste burgere som ikke kollapser i stekepanna.

Burgerne bør stekes i rikelig med olje på middels varme, til de er gylne og sprø på begge sider. De kan også stekes i ovnen på ca. 200 grader. Legg de på en stekeplate med bakepapir og pensle dem med litt olje før du putter dem i ovnen. Og så er jo vegetarburgere geniale på grillen da. Bare husk å pensle godt med olje før steking!

Her er min grunnoppskrift på vegetarburgere (ca. 4 porsjoner):

  • 2 bokser med økologiske bønner, linser eller kikerter, eller ca. 500 gram hjemmekokte
  • 1/2 løk
  • 2 hvitløksfedd
  • 1/2 gulrot
  • og en god neve med andre grønnsaker
  • ca. 2 dl havregryn og 1 dl jyttemel
  • Litt soyasaus, pepper, spisskummen, paprikapulver, gurkemeie og kajenne

-Kjør alt i foodprosessor til du har en litt grovkornet, men forholdsvis jevn masse. La stå i kjøleskapet minimum 30 minutter. Form burgere med hendene og stek dem i rikelig med olje på middels varme til de er gylne på begge sider.

Vegetarburgere er selvsagt perfekte i vanlige burgerbrød, men de er også gode på brødskiva, på rundstykke, i pitabrød, i kikerpannekaker og sammen med pasta. Gode både varme som kalde, og genialt å ha med i matpakka for både store og små :)

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

4 KOMMENTARER

  • Reply Oda 9. mai 2017

    Hei! Ca hvor mange stykk burgere får man før 4 porsjoner?

    • Reply Birgitte 27. juni 2017

      Det kommer helt an på størrelsen du ønsker på dem. Kanskje ca. 10 små eller 5 store :)

  • Reply Rannveig 22. november 2016

    Hei
    Du kunne ikke anslå sånn ca mengde av krydderne du nevner? Hadde vært kjekt for sånne som meg, som aldri har laget dette før, og dermed overhode ikke har noen «mavefølese» å gå på som utgangspunkt? :)

    • Reply Birgitte 24. november 2016

      Hei! Jeg bruker sånn ca. 1 ts soyasaus, ett «dryss» eller to med nykvernet pepper, ca. 1/2-1 ts spisskummen, 1/2-1 ts paprikapulver, 1/4 ts gurkemeie og et bittelite dryss med kajenne. Håper det hjalp! :) Lykke til :)

    DIN KOMMENTAR