Glutenfritt kosthold, Grønn livsstil, Kosthold, Middag, Plantebaserte oppskrifter

Knallsunne kikertpannekaker

Kikertpannekake, socca, farinata, cecina – kjær pannekake har mange navn. Prinsippet er det samme uansett hvor du er i verden. Pannekakene lages med mel av kikerter, litt olje og vann. Enklere kan det ikke bli.

Kikertpannekaker er en essensiell del av mitt kosthold. Så utrolig enkelt og godt, og ikke minst veldig proteinrikt og sunt. Dessuten er det både vegansk og glutenfritt. Både små og store elsker disse pannekakene, og de kan fylles med akkurat det du måtte ønske selv.

Du kan bruke kikertpannekaker som vanlige pannekaker, som et alternativ til lomper, wraps og fajitas (si hei til sunnere fredagstaco!), og til og med som crispy pizzabunn (http://birgittemagnussen.no/sondagspizza/).

Slik lager du perfekte kikertpannekaker:

•    Visp sammen 1 del kikertmel med 1 del vann, en god skvett med olje og en klype salt.
•    Eksperimenter gjerne med krydder og urter i pannekakerøren. Min favoritt er den indiske varianten med spisskummenfrø. Men du kan også bruke friske eller tørkede urter eller ditt eget favorittkrydder.
•    La røren svelle i 30 minutter, gjerne lenger om du har tid.
•    Stek pannekakene i litt olje på middels varme i stekepanne, de trenger ofte litt lenger steketid enn vanlige pannekaker. Bruker du for høy varme blir de harde.
•    Og her kommer supertrikset: Legg pannekakene rett inn mellom to store tallerkener etterhvert som de blir ferdige. Dekk tallerkenene godt til med et kjøkkenhåndkle. På denne måten holder pannekakene seg myke, varme og saftige. Legger du dem rett på et fat blir de som regel harde og mer porøse.
•    Fyll pannekakene med akkurat det du måtte ønske, og rull eller brett dem sammen.

Kikertmel får du billig i de fleste innvandrerbutikker. Økologisk kikertmel går det også an å få tak i. Det selges i de fleste velassorterte helsekostbutikker og på nettet, blant annet her.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

7 KOMMENTARER

  • Reply Christina Nesjenger 13. januar 2017

    Hei Birgitte.
    Tusen takk fro en super blogg og bok, jeg setter stor pris på begge deler. Jeg har nylig fått diagnosen Reaktiv Hypoglykemi, dvs at jeg produserer for mye insulin som gjør at blodsukkeret mitt faller etter et måltid. Jeg er kjempe gald for at jeg endelig har funnet ut av dette for det betyr jo at jeg kan begynne å gjøre noe med det. Jeg må begynne å spise lav GI mat, men jeg har vært vegetarianer i 17 år og jeg finner så lite alternativer til lavkarbo diettene. Jeg orker ikke å sette igang med et kosthold med kjøtt og flesk, men sånn jeg forstår det så kan jeg ikke spise kikerter en gang…? Så derfor skriver jeg til deg her for å høre om du har noen gode råd? bøker? sider på nett jeg kan gå inn på? Setter umåtelig pris på svar :-)

  • Reply Ruben 17. november 2015

    Hei igjen, og selvfølgelig ingenting å beklage!

    Jeg har en tendens til å spørre om litt for mye, så jeg har full forståelse hvis ikke du har tid, anledning, ork – eller hva det måtte være.
    Jeg er takknemlig for svar selvfølgelig, men tar det ikke for gitt – så det blir i så fall en bonus.

    Hvis du tilfeldigvis vet noe om dette, så lurte jeg på noen ting ved valg av madrass/rammemadress.
    Hvis en skal ha en mest mulig helse og miljøvennlig madrass, bør en da velge en som er Øko – Tex sertifisert, Svanemerket, Blomsten merket, Gots sertifisert, anbefalt av Norges Astma og Allergiforbund ol.?
    Hvilken av disse sertifiseringene/merkingene eller andre alternativer er mest helse og miljøvennlige?

    Har du noe du kan anbefale på madrass/rammemadrass fronten?

    Husker du tilfeldigvis fra hvilken Ebay forhandler du kjøpte Klean Kanteen flaskene ifra?
    Og er dine flasker blanke eller matte innvendig?

    Mvh. Ruben

  • Reply Ruben 4. november 2015

    Hei!

    Bruker du noe annet enn Natural Toothpaste Creme de Mint fra Nature’s Gate og Humble Brush til tann og munnhygienen, og i så fall hva?
    Tenker på om du evt. bruker tanntråd, munnskyllevann, tungeskrape ol. i tillegg?
    Pusser du også tungen med Natural Toothpaste Creme de Mint fra Nature’s Gate og Humble Brush?

    Mvh. Ruben.

    • Reply Birgitte 9. november 2015

      Hei Ruben! Beklager sen tilbakemelding. Jeg bruker tanntråd som en venninne kjøpte til meg på Whole Foods, men du finner mye bra her: http://no.iherb.com/search?kw=dental+floss#p=1. Ellers så pusser jeg både tungen og tennene med Natural Toothpaste Creme de Mint fra Nature’s Gate og Humble Brush ja.

      Birgitte :)

    DIN KOMMENTAR