Kosthold, Middag, Nøtter & frø, Økologisk, Plantebaserte oppskrifter, Salater & småretter, Tips & triks

Hjemmelaget nøtteparmesan

Det er bare å slå fast: Livet er litt kjedeligere uten parmesan. Og når man ikke spiser meieriprodukter – ja, da er det en og annen pastarett som føles ganske naken.

Det finnes riktignok melkefrie parmesaner å få tak i, slik som denne, som smaker helt ok, men det finnes et alternativ som er mye bedre – og som du i tillegg kan lage helt selv med kun fire økologiske ingredienser. Den smelter ikke slik vanlig parmesan gjør, og har heller ikke helt den samme smaken, men den gir maten det samme løftet parmesan gjør og passer like godt på pasta, som på pizza, i pesto, i supper og i gryteretter. Og så tar det maks fem minutter å lage.

Nøtteparmesan kan du lage av både mandler, paranøtter, valnøtter, macadamianøtter og cashewnøtter. Selv foretrekker jeg mandler, som er lett tilgjengelige og ganske mye billigere enn for eksempel paranøtter. Uansett hvilke nøtter du går for, sørg for å velge rå, usaltede og selvsagt helst økologiske nøtter. Hvis du vil bløtlegge nøttene før bruk må du sørge for at de er helt tørre igjen før du bruker dem.

Så trenger du næringsgjær. Dette lages av den encellede organismen Saccharomyces Cerevisiae, en gjærtype som dyrkes på melasse før den vaskes, tørkes og selges i pulverform eller flak. Den har en ost- og nøtteaktig smak som løfter smaken i supper, sauser og andre retter. Gjæren er inaktivert og kan ikke brukes til heving. I tillegg til en spennende og god smak, er næringsgjær (som navnet tilsier) proppfull av supre næringsstoffer, som selen, sink og protein. Som regel tilsettes også ekstra B-vitaminer, inkludert B12, noe som gjør næringsgjær ekstra bra for de som ikke spiser animalske matvarer. Næringsgjær er i tillegg naturlig fritt for gluten og uten tilsetningsstoffer. Du finner det i helsekostbutikker og på nettet.

Nøtteparmesan:

Gir ca. 2 dl

1,5 dl mandler (eller andre valgfrie nøtter)

2 ss næringsgjær

1/4 ts hvitløkspulver (kan sløyfes)

1/4 ts havsalt

Ha alt i en foodprosessor, kaffekvern eller liknende og kjør til du har en finkornet masse. Smak eventuelt til med mer salt, hvitløkspulver eller næringsgjær. Den ferdige nøtteparmesanen bør oppbevares i et glass med tett lokk, gjerne i kjøleskapet, der den holder seg i flere uker.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

2 KOMMENTARER

  • Reply Ruben 17. februar 2017

    Hei!

    Hva anbefaler du av greens og merker av disse for tiden, og i hvilken dose?
    Tenker da på enkeltstående greens som spirulina, chlorella, hvetegress osv. – samt også evt. multiblandinger.
    Er det anbefalt å bruke dem i sykluser, eller evt. hele tiden uten pauser?

    Mvh. Ruben.

  • DIN KOMMENTAR