Baking, Glutenfri bakst, Glutenfritt kosthold, Kosthold, Matallergier, Middag, Plantebaserte oppskrifter

Gluten- og gjærfrie pitabrød

Da jeg la ut oppskriften på glutenfrie pitabrød og pizzabunn var det flere av dere som etterlyste en gjærfri variant av denne. Nå har jeg eksperimentert litt på kjøkkenet og funnet frem til en oppskrift til alle dere som forsøker å spise gjærfritt.

Foreløpig har jeg kun testet oppskriften på pitabrød, men jeg er ganske sikker på at den kan brukes til pizzabunn også. Pitabrødene blåser seg ikke opp slik som når du bruker gjær, men de smaker like godt og det går helt fint å lage en “lomme” i dem som på de andre. Dessuten går det mye raskere å lage dem siden de ikke skal heve.

Til 6 pitabrød trenger du:

  • 450 g Jyttemel
  • En klype salt
  • 2 ts eggerstatning + dobbelt så mye vann
  • 2 ss olivenolje
  • 5 dl vann

Slik  gjør du:

Sett ovnen på 225°C med en stekeplate midt i ovnen (uten bakepapir). Bland mel og salt i en bolle. Lag eggerstatningen ved å vispe pulver og vann godt sammen til det skummer. Ha vann, olje og eggerstatning i bollen og bland godt, juster med mer vann eller mel hvis deigen blir for tørr eller våt. Kna deigen godt på kjøkkenbenken. Når den er fast og fin deler du den i seks deler og former pitabrødene med hendene. Lag dem litt tykkere enn du ville gjort med en gjærdeig, da disse ikke vil heve noe særlig. Stekes i ca. 15 minutter. Oppbevar de varme pitabrødene i et kjøkkenhåndkle frem til servering.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

2 KOMMENTARER

  • Reply Malin 24. april 2016

    Hei! Hvor får man kjøpt eggerstattning? Hilsen Malin.

    • Reply Birgitte 25. april 2016

      Det får du i matbutikker med godt utvalg, som Meny, og på helsekostbutikker. Du kan også erstatte egg med såkalt linfrø-egg eller chia-egg, dvs at du blander knuste linfrø eller chiafrø med litt vann og la det tykne til en eggeaktig konsistens, dette kan du bruke i baking osv. Banan er også fin erstatning for egg i f.eks tykke pannekaker.

    DIN KOMMENTAR