Kosthold, Plantebaserte oppskrifter, Ukesmeny

Ukesmeny: Fredag

  • Rise & shine: Ca. 5 dl vann med 1 ss økologisk eplecidereddik.
  • Morgenjuice: Ferskpresset grønnsaksjuice med 2 stilker økologisk selleri, 1 agurk, 1 økologisk eple, 3 never spinat, en liten bit ingefær, 1 stor gulrot.
  • Frokost: Havremüsli med mandelmelk, økologiske skogsbær, valnøtter, chia- og hampfrø.
  • Mellommåltid: Rødbetsmoothie med 1/2 liten rødbete, 1/2 gulrot, 1 neve spinat, 1/2 avocado, 1/2 pære og 2-3 dl vann.
  • Lunch: 4 skiver glutenfritt brød med hummus (oppskrift her), avocado og økologiske cherrytomater på + resten av grønnsaksjuicen.
  • Mellommåltid: Shake med hvetegress og spirulina.
  • Middag: Gluten- og gjærfrie pitabrød (oppskrift nedenfor) med tomatsaus, kidneybønner, paprika, mais, avocado og fersk koriander.

DAGENS OPPSKRIFT:

Gluten- og gjærfrie pitabrød, 8 stk:

500 g Jyttemel (du kan godt blande inn litt teffmel, kokosmel, quinoamel eller andre glutenfrie meltyper)

1 toppet ts xanthangummi (kan sløyfes selv om det gir en bedre bindeevne, eller erstattes med litt eggerstatning, se denne oppskriften)

Et par klyper himalayasalt

7 dl vann

0,25 dl olivenolje

-Bland mel, salt og xanthangummi i en bakebolle. Tilsett vann og olje og rør sammen til du får en (ganske smuldrete) deig. Hell deigen ut på benken og kna godt til den er fast og fin. La gjerne deigen hvile 15-30 minutter før du steker pitabrødene. Del deigen i 8 deler og form pitabrødene med hendene, klapp dem flate på benken. Stekes på varm stekeplate midt i ovnen på 225 ℃ i 10-12 minutter. Legg pitabrødene i et kjøkkenhåndkle når de kommer ut av ovnen for at de ikke skal bli harde og tørre.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR