Familie og hverdag, Grønn livsstil, Helse, Kosthold, Livsstilsendring, Sunnhet

Finn den sunne balansen

Mange synes nok allerede at jeg har en ganske ekstrem livsstil; et 100 % grønnsaksbasert kosthold, lite sukker, ingen gluten, kjøtt eller melk, hjemmelagede skjønnhetsprodukter, økologisk makeup, giftfrie vaskemidler…

Likevel: Skulle jeg levd så sunt som jeg egentlig kunne tenkt meg, ville kostholdet mitt bestått av mye mer raw food, enda mer greens og supermat, jeg ville vært enda mer bevisst på kortreiste produkter og fairtrade, både når det gjelder mat, kosmetikk, klær og interiør. Jeg ville drukket tre ganger så mye grønnsaksjuice, droppet kaffen helt, dyrket mest mulig av egne grønnsaker, meditert og trent yoga hver eneste dag.

Men hallo.

Jeg er nødt til å finne den balansen som passer nettopp meg og mine rammer. Akkurat som du kan finne din. For det trenger faktisk ikke være svart-hvitt når det gjelder en grønn livsstil.

I min nye og travle småbarnshverdag er det ofte vanskelig å i det hele tatt ha tid til å få laget mat og spist, og det er her jeg jobber med å finne min balanse om dagen. Jeg skulle gjerne drukket smoothie til frokost og spist salat til lunch hver dag, men isteden må jeg finne en måte hvor jeg kan få i meg nok mat (mat som ikke går altfor mye på beskostning av helse og overskudd). For meg betyr dette å spise havregrøt til frokost, glutenfritt brød til lunch og middag med masse grønnsaker. Innimellom der drikker jeg grønnsaksjuice når jeg har tid til å lage det, en shake med greens og litt frukt. Det er det som fungerer for meg akkurat nå. Og istedenfor å ha dårlig samvittighet for alt jeg ikke får i meg og at jeg ikke får trent mer enn mine daglige trilleturer, fokuserer jeg på å finne en rutine som passer hverdagen min slik den er akkurat nå.

Her får du noen tips som kanskje kan hjelpe deg med å finne nettopp din grønne middelvei:

  • Greens er så dyrt, det er forvirrende med alle de ulike typene og det er vanskelig å huske på å ta det hver dag» Gå for ferske grønnsaker, frukt og urter isteden. Velg ev. ett greens-produkt (f.eks dette) og supplér isteden med ferske grønnsaker. Hvis du tar greens men sliter med å huske det hver dag, kan det være lurt å få rutine på å ta det hver morgen før frokost.
  • Jeg har ikke råd til kun økologisk mat, og det er vanskelig å få tak i det her jeg bor” Sett deg inn i hvilke produkter det brukes mye sprøytemidler på og prioritér å kjøpe disse økologisk hvis du finner det. Mange varer, f.eks løk og avocado, er det lite sprøytemidler på. Sjekk ewg.org for en oversikt over hvor mye sprøytemidler det er i forskjellige grønnsaker og frukt.
  • Jeg har ikke juicemaskin og synes det uansett virker som mye jobb å lage grønnsaksjuice” Det finnes mange andre måter å få i seg næringsrike grønnsaker på: Smoothies, salater, som pålegg, som tilbehør til middag, wok, som snacks… Det handler strengt tatt ikke om hvordan du får det i deg, men AT du får det i deg.
  • Jeg elsker kaffe og greier meg simpelthen ikke uten” Drikk med måte! Nyt én kaffekopp om morgenen, men erstatt de neste tre koppene med te, vann, smoothie eller grønnsaksjuice.
  • Jeg vil gjerne spise mer grønnsaksbasert, men synes det er vanskelig å lage mat uten kjøtt og egg” Du finner massevis av alternativer til animalske matvarer i butikk og helsekost. Det er bedre med en tofuburger enn en okseburger, selv om ikke tofu bør spises hver eneste dag. Jeg bruker lite kjøtterstatning i min mat, men i en overgangsfase, eller for å minimere den daglige kjøttspisingen, er alternativer av soya (tofu) og seitan fine. Elsker du egg? Ja, så spis et egg innimellom, men gå for økologiske og fra frittgående og lykkelige høner.
  • Jeg greier meg i allefall IKKE uten meieriprodukter!” Når det gjelder meieriprodukter kan du jo forsøke å minimere inntaket av dette på hjemmebane (det finnes masse fine alternativer av ris, havre og soya, eller du kan lage din egen nøttemelk), og heller gi deg selv litt “slakk” når du er ute i verden?
  • Jeg kan ikke leve uten godteri” Gå for den mørkeste sjokoladen du finner (med høyest mulig innhold av kakao) og kos deg med en liten bit hver kveld, istedenfor å bøtte nedpå med smågodt to ganger i uka. Det er alltid bedre med mørk sjokolade, frukt, nøtter eller popcorn, enn med melkesjokolade, smågodt og potetgull. Er du sulten når du er på farten, kjøp en pose med nøttemiks fremfor sjokolade.
  • Jeg har ikke tid til å bløtlegge og koke bønner og sånt” Kjøp ferdigkokte bønner, linser og kikerter i butikken. Gå for de som kommer i pappkartong fremfor de på boks. Kjøp flere kartonger når du først handler og ha et lite lager stående i kjøkkenskapet – da er det lettere å ty til de sunne belgfruktene når du lager lunch eller middag.
  • Jeg gidder ikke lage egne ansikts- og kroppsoljer, men jeg har ikke lyst til å bruke konvensjonelle kremer heller” Det er ingen skam å kjøpe ferdigproduserte oljer, men gå for produkter uten tilsetningsstoffer, parfyme etc. Sjekk Gimle Økologiske Parfymeri, søk på nettet eller ta deg en tur på helsekosten og se hva de har der.
  • Jeg aner ikke hvilke vitaminer og kosttilskudd jeg skal ta. Det ender med at jeg ikke tar noen i det hele tatt” Du bør selvsagt sjekke vitaminstatusen din 1-2 ganger i året og følge opp legens anvisninger utifra dette, men utover det vil jeg anbefale deg tilskudd av D-vitamin (bortsett fra midt på sommeren), omega 3 (helst algebasert), B12 (hvis du ikke spiser animalske produkter) og ev. et multivitamintilskudd (ikke syntetisk). Ellers er det jo ingenting som slår ferske grønnsaker, frukt, urter, supermat og greens, når det gjelder innhold av vitaminer og mineraler.
FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

2 KOMMENTARER

  • Reply Andrea 19. mars 2015

    Hei. Hva er det med kaffen som gjør at det ikke skal drikkes for mye av den?
    Mvh. Andrea

  • DIN KOMMENTAR