Grønn livsstil, Helse, Kosthold, Livsstilsendring, Sunnhet

The Power of pH

Husker du pH-skalaen fra naturfagstimen? Her kommer en livsviktig oppfriskning:

pH er måleenheten for surhetsgrad. Skalaen går fra 0 til 14; 7 er nøytralt, under 7 er surt og over 7 er basisk. Vevet og blodet ditt er basisk, mens huden, magen og tarmene er sure for å ta knekken på uønskede bakterier og bryte ned maten du spiser. Idéelt sett bør kroppen din bestå av en 30/70 ratio, altså 30 % surt og 70 % basisk. Men med et typisk vestlig kosthold havner man lett over på den sure siden. Kjøtt, meieriprodukter, sukker, stekt og kokt mat, alkohol og kaffe er alle svært sure og kan skape ubalanse i systemet ditt.

Kroppen din vil gjøre alt den kan for å kvitte seg med den overflødige syren du serverer den. Når et basisk og et surt element møtes oppstår et nøytralt salt. Kroppen bruker basiske mineraler til denne nøytraliseringen – mineraler som egentlig trengs til andre oppgaver, som å lage proteiner, hormoner og enzymer. Med et kosthold av kjøtt, kaffe, melk og sukker tvinges kroppen til å hente ut disse basiske mineralene fra reservelagrene sine i skjelett, tenner, vev og organer. Hello osteoperose! For mye syre i kroppen gjør også skade på cellene, som får problemer med å ta inn oksygen og næring, og å skille ut giftstoffer. Jo flere skadede celler – jo mer disponert blir du for sykdom.

Når mat varmebehandles over 48 grader forsvinner enzymer og oksygen fra maten. Uten disse absorberes ikke maten ordentlig, og avfallsstoffene blir liggende igjen i blodomløpet hvor de øker syrenivået. Når syrenivået blir for høyt forsøker blodet å kvitte seg med syren gjennom å sende den inn i vevet. Der prøver lymfesystemet å nøytralisere syren, men den eneste metoden det kjenner er å sende det tilbake til blodet igjen. Og slik fortsetter runddansen til du en dag får i deg nok basisk næring til å nøytralisere syren.

Så hva står på den basiske menyen? Grønnsaker, urter, spirer, smoothies, grønne juicer, nøtter, kaldpressede oljer, quinoa, hvetegress, sitroner og lime (!), stevia, linser og bønner m.m.

Og for deg på syretrip: Alkohol, animalsk protein (kjøtt, melk, egg, ost, margarin osv.), soyasaus, sukker og kunstig søtning, honning, fuktose, kaffe, sort te, salt, saltede og ristede nøtter, eddik, gjær, sigaretter, tabletter, pesticider, ketchup, sennep, majones, transfett, raffinerte oljer, bearbeidet korn, hvitt brød, pasta, brus m.m.

Som motivasjon mot en mer basisk diett kan du måle pH-en din med lakmuspapir, og følge fremgangen din. pH-en i urinen bør ligge på mellom 6,8 og 7,5. Dropp den første morgenurinen, da denne kan være påvirket av prosesser i kroppen gjennom natten, og begynn heller med gang nr. 2. Mål før måltider eller i allefall en til to timer etter du har spist. Du bør måle i noen dager etter hverandre for å finne den gjennomsnittlige verdien.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR