Detox, Grønn livsstil, Helse, Kosthold, Livsstilsendring, Naturlig skjønnhet, Ren kosmetikk, Sukkerfritt kosthold, Sunnhet

Supersunn og sommerklar

Jeg misliker sterkt det slanke- og skjønnhetstyranniet vi jenter utsettes for. Året rundt blir vi pepret med “slik blir du kvitt juleflesket på 3 uker”, “bli bikiniklar og lekker på 6 uker”, “ned 5 kilo før sommeren!” osv. Signalene er klare: Vi skal se lekrest mulig ut på kortest mulig tid, og det skal helst skje når vi skal vise oss frem for andre (les menn) på stranda.

Selvsagt forteller magasinene deg dette for å selge flere blader, for de vet at slike tanker rotfester seg hos oss, krymper selvfølelsen vår og gjør at vi desperat leter etter svar på hvordan vi kan bli slanke, brune, lekre og tiltrekkende. Men hvor lekkert og tiltrekkende er det egentlig å sulte seg gjennom 6 grusomme uker, smøre seg med mengder av selvbruning og kanskje gå ned et par kilo som spretter tilbake like fort som du greier å si “en øl til takk”?

Joda, det er viktig for oss jenter (og gutta også!) å føle oss komfortable med kroppen vår, spesielt når den ikke kan gjemmes bort i tykke vinterklær. Men det som viser seg er at vi faktisk først og fremst tiltrekkes av glade, lykkelige mennesker som er trygge på seg selv og som bærer den kroppen de har med stolthet. Så istedenfor å gå ned fem kilo i rekordfart, bør vi fokusere på å få kropp og sinn i harmoni ved å spise ren, naturlig og ubearbeidet mat som ikke tapper oss for energi, frarøver oss livsviktige mineraler og sporstoffer og som ikke gjør oss tunge og deppa. Med riktig næring føler du deg sterk, energisk og glad; du har det mye bedre med deg selv og bonusen er at andre tiltrekkes av din positivitet og ditt overskudd!

Så hvordan komme i super sommerform – som selvsagt holder resten av året også?

  • Bytt ut sukker med sunnere søtning, som yaconsirup og kokospalmesukker
  • Bytt ut kjøpebrød eller frokostblanding med smoothie
  • Bytt ut kjøtt, fisk og kylling med bønner, linser og kikerter
  • Bytt ut brødmat til lunch med salat og sunne middagsrester
  • Bytt ut lyst hvetemel og spelt med teff, amaranth, quinoamel og hampmel
  • Bytt ut konvensjonelle matvarer med økologiske matvarer
  • Bytt ut saft og brus med ferskpresset grønnsaksjuice
  • Bytt ut kaffe og sort te med grønn eller hvit te
  • Bytt ut melkesjokolade med hjemmelaget sjokolade av råkakao
  • Bytt ut smågodt med gojibær og nøtter
  • Bytt ut meieriprodukter med havre-, kokos- og nøttemelk
  • Bytt ut pasta, hvit ris og poteter med quinoa, brun ris og søtpoteter
  • Bytt ut boller, kjeks og kaker med hjemmelagede rawfood-kaker

Og sist men ikke minst: Bytt ut kjemikaliefylte skjønnhetsprodukter og solkremer med rene oljer, naturlige renseprodukter og sunne solprodukter. Se min solkremguide. Og her finner du Environmental Working Group´s solkremguide for 2012.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR