Familie og hverdag, Grønn livsstil, Kosthold, Livsstilsendring, På reise, Sunnhet

Å være sunn på besøk

Du har kastet ut shampooer fulle av parabener, kremer med parfyme og leppestifter med bly i. Du har investert i spirulina, chlorella og hvetegress og du lager grønnsaksjuice og smoothies så spruten står etter. Du har kuttet drastisk ned på sukker, kaffe og animalske produkter. Huden din stråler, magen er fornøyd, energien og samvittigheten er på topp!

…men så: Du blir invitert på middag til noen venner. Venner som elsker taco, frossenpizza, grillpølser og sjokoladeis. Venner som mener at 5 om dagen betyr 5 agurkskiver på leverposteiskiva. Venner som tror at økologisk mat er oppspinn og at spirulina er en by i Øst-Europa.

Det letteste ville være å takke nei til invitasjonen. Eller å kaste inn håndkleet, glemme din nye livsstil for én kveld og ta støyten med dårlig mage, dårlig samvittighet og lavt energinivå dagen etter. Men må det bli slik hver gang du får en invitasjon da? Må du gi opp de nye prinsippene dine, den gode flowen du er på og den deilige samvittigheten din for å tekkes vertskapet?

Nei, du trenger ikke det. Men det krever en ekstra innsats av deg. Du må forberede deg på at du kan bli møtt med kritiske spørsmål, halvdumme kommentarer og lite forståelse. De fleste av oss vet innerst inne at pizza, cola og smågodt ikke er sunt, men når vi møter noen som har greid å kvitte seg med slike dårlige spisevaner og som er opptatt av å leve et giftfritt og sunt liv, blir vi konfrontert med våre egne dårlige livsstilsvalg. Det er ingen som liker å innrømme overfor seg selv eller andre at de kanskje lever usunt. Da kommer piggene ut og vi går i forsvarsmodus; vi latterliggjør disse uvanlige valgene, kaller dem “ekstreme” og til og med “usunne” fordi “det er viktigere for helsen å kose seg enn å spise sunt”… Men innerst inne kjenner vi kanskje et snev av misunnelse og en håpløshet i forhold til våre egne valg? Uansett hva som møter deg ute i den sosiale verden må du forberede deg på at denne typen motstand alltid vil lure i buskene.

Jeg vil derfor gi deg noen praktiske råd som vil hjelpe deg neste gang du blir invitert på middag.

Når du får invitasjonen:

  • Takk JA! På et eller annet tidspunkt blir du nødt til å være sosial og dele din nye livsstil med omverdenen. Kast deg ut i det! Jeg lover at det blir lettere for hver gang. Mest sannsynlig vil du på sikt bidra til å inspirere andre i en sunnere retning.
  • Ta en prat med vertskapet. Vær åpen og ærlig, forklar på en enkel og positiv måte at du har sluttet å spise sukker, gluten, kjøtt eller hva det måtte være. Fortell gjerne om grunnene til at du har kuttet ut dette og de positive fordelene det har gitt deg – uten å være formanende.
  • Spør hva de har tenkt å servere. Tro meg, de røper mye heller den hemmelige menyen enn å måtte kokkelere frem et plantebasert og sukkerfritt festmåltid! Når du vet hva som står på menyen kan du enkelt ta med deg ditt eget tilbehør som passer ditt kosthold, en egen hovedrett som passer tilbehøret de serverer eller en hjemmelaget sunn kake som alle kan glede seg over til dessert. Ta gjerne med deg mat som kan deles; de fleste er nysgjerrige på å smake og dette er en fin måte å vise omgangskretsen hvor god sunn mat kan være. Fortell hva du har tenkt å ta med deg, kanskje kan dere møtes litt på halvveien?
  • Foreslå enkle løsninger som gjør at du kan spise en del av det de serverer. Forklar at du gjerne spiser mer av tilbehøret, slik som kokte grønnsaker, stekt sopp, salat etc., da har de muligheten til å lage litt ekstra av dette til deg. Er du vegetarianer/veganer kan du be om at kjøttet/kyllingen/fisken serveres ved siden av, og ikke oppi gryta, salaten eller pastaen. Hvis dette ikke lar seg gjøre, kan du be dem om å legge til side en porsjon til deg før de putter i kjøtt el.l.
  • Foreslå en buffét hvor alle tar med seg en rett hver, hvis det er slik at dere er sammen om å planlegge hva som skal serveres. Da kan du ta med deg en ekstra stor porsjon av noe som du selv kan spise.
  • Spis litt før du drar hjemmefra. Med bittelitt mat i magen blir ikke utfordringen så stor hvis du serveres noe du ikke kan/vil spise.

                                                

Under middagen:

  • Vær ydmyk. De aller fleste av oss har spist på den vanlige norske måten størstedelen av livet vårt. Ikke tre de nye livsstilsprinsippene dine ned over hodet på andre.
  • Ha selvironi! Det går an å le av seg selv; å ha en god porsjon selvironi er faktisk et av de mest effektive verktøyene du kan bruke i slike situasjoner. Det ufarliggjør dine “ekstreme” valg og løser opp stemningen. Det gjør det også vanskeligere for andre å være negative og kritiske hvis du selv tøyser litt med dine egne valg.
  • Vær positiv og trygg. Fortell med entusiasme om din nye livsstil; du kommer garantert til å få spørsmål når du sitter der med vegetarburgeren din! Ikke vær nølende eller unnskyldende. Dette er et valg du har tatt og som du bør være stolt av. Vent til noen spør, fortell med en positiv, trygg og avslappet tone, og jeg garanterer deg at det er flere som vil bli nysgjerrige og interesserte, fremfor kritiske og fordømmende.
  • Ikke gjør noe stort nummer ut av situasjonen. Jo mer du fokuserer på den utfordingen dette er, jo mer stresset vil også vertskapet bli. Si til dem at du alltid har med deg litt egen mat i slike settinger, og at du synes det er helt ok. Da letter du deres dårlige samvittighet for at du måtte ta med deg egen mat.

                                                

Noen tips til sunne alternativer du kan ha med deg:

  • På grillfest: Soya-, linse- eller bønneburgere, grillspyd med marinerte grønnsaker, portobellosopp, masse salat, hjemmelaget potetsalat. Grill ev. det som skal grilles hjemme før du drar og varm det opp når du kommer på festen. Da slipper du å grille din mat sammen med kjøtt hvis du synes det er ubehagelig.
  • Til felles buffét: En stor salat med linser eller kikerter, hjemmelaget brød (ev. glutenfritt), tilbehør som hummus, guacamole, tomatsalsa eller pesto uten parmasan.
  • På nyttårsfest: Hjemmelaget nøttestek, hjemmelaget saus, marinert tofu el.l.
  • På avslappet venninnemiddag: En god salat, hjemmelaget pizza med sunn topping, vegetarmaki, falafler, hjemmelaget dressing, raw food-kake eller hjemmelaget sjokolade.

Og til sist: Hvorfor ikke ta innersvingen på hele vennegjengen og inviter dem hjem til deg på en sunn middag før de rekker å invitere deg? Det finnes ikke noen bedre anledning til å vise dem hvor god den nye maten du lager er, og du vil bli møtt med en helt annen åpenhet, optimisme og nysgjerrighet når det er de som er på din hjemmebane. Kanskje du ender opp med å dele ut sunne oppskrifter på slutten av kvelden?

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR