Frokost, Kosthold, Matallergier, Nøtter & frø, Plantebaserte oppskrifter, Sunnhet

Prøv plantemelk i kaffen!

Skal du gjøre én ting denne høsten for å få renere og finere hud og mer energi, bør du bytte ut melk med plantebaserte alternativer. Meieriprodukter virker nemlig betennelsesdannende, slimdannende og syreskapende i kroppen, og kan være opphav til en rekke plager. Prøv for eksempel to uker helt uten melkeprodukter og se hvordan du føler deg!

Det beste er selvsagt å ikke drikke så mye kaffe. Men når du først gjør det – hva skal du ha i kaffen dersom du pleier å bruke melk? Her har du mange valg. Noen supersunne, noen litt mindre sunne. I den sunne enden finner vi kokosmelk (supergodt i kaffe – helt sant!), mandelmelk, cashewmelk, hasselnøttmelk, hampfrømelk og havremelk. Av de som ikke bør drikkes daglig, men som er ok en gang i blant finner vi rismelk og soyamelk.

Er det ikke kult hvor mange plantebaserte alternativer som finnes? Og uansett hva du velger, så gjør du både deg selv og melkekyrne en stor tjeneste.

Nøttemelk lager du enkelt ved å bløtlegge nøtter over natten, hell av vannet og ha nøtter og friskt kaldt vann i en blender. Bruk 1 del nøtter til 4 deler vann. Du kan også ha i en daddel eller to for ekstra smak og sødme. Kjør til nøttene er finmoste. Sil blandingen gjennom en nøttemelkpose oppi en mugge el.l. Klem godt for å få ut all melken. Voilà – frisk, sunn og deilig nøttemelk! Oppbevar den i kjøleskapet og bruk den innen 3-4 dager.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

2 KOMMENTARER

  • Reply Trine Marken 25. juli 2016

    Hei,
    Jeg har nettopp funnet frem til siden din og her er veldig mange nyttige tips:-) Takk for at du deler!
    Jeg lurte på om man kan lage nøttemelk av peanøtter også? Har du testet dette?

    • Reply Birgitte 25. juli 2016

      Hei! Så hyggelig at du liker bloggen, og velkommen som ny leser! Ja, du kan lage det av peanøtter også, men det finnes sunnere nøtter som jeg heller ville valgt ;)

    DIN KOMMENTAR