Baby & barn, Familie og hverdag, Frokost, Kosthold, Økologisk, Plantebaserte oppskrifter, Tips & triks

Lag din egen veganske og økologiske yoghurt

Det høres kanskje komplisert ut, men det er faktisk overraskende enkelt å lage sin egen yoghurt.

I tillegg til at det er veldig enkelt å lage selv, er det et mye billigere og mer bærekraftig alternativ enn å kjøpe yoghurt i butikken. Og det som er så kult med å lage vegansk yoghurt, er at du har så utrolig mange varianter å velge mellom. Du kan bruke mandelmelk, cashewmelk, kokosmelk, soyamelk – ja, egentlig akkurat den plantebaserte melken du selv vil! På den måten kan du variere smaken og få en ny type yoghurt hver gang.

Alt du trenger er plantebasert melk, litt søtning og en yoghurtstarter. En yoghurtstarter kan være innholdet fra noen probiotikakapsler, du kan bruke litt naturell-yoghurt eller du kan bruke probiotikapulver som er beregnet til yoghurtlaging. I dagens oppskriften har jeg brukt denne ferdigkjøpte starteren. Jeg har også brukt litt chiafrø for å få en tykkere og enda mer næringsrik yoghurt.

Ingredienser:

Ca. 1/2 liter økologisk plantebasert melk (på bildet har jeg brukt kokosmelk)

Innholdet fra enten 2-3 probiotikakapsler av god kvalitet, en halv pakke (ca. 2,5 gram) probiotikapulver eller ca. 3 ss plantebasert yoghurt

1 ss økologisk lønnesirup eller annen sunn søtning

2-3 ss økologiske chiafrø

  1. Begynn med å forvarme ovnen til 50 grader.
  2. Varm opp melken i en kjele. Rør godt med en visp til du nesten når kokepunktet. Hvis du bruker et termometer varmer du melken til den er ca. 93 grader. Melken skal ikke koke.
  3. Ta kjelen av varmen og la den avkjøle seg til ca. 44 grader. Ta det litt på feelingen hvis du ikke har termometer, men bare pass på at melken ikke er for varm slik at bakteriene overlever. Hell ca. 1 dl av melken over i en ren kopp.
  4. Når melken er avkjølt, blander du yoghurtstarteren sammen med melken som du hadde i koppen. Ha denne blandingen over i resten av melken, tilsett lønnesirupen og rør godt.
  5. Hell blandingen over i en varmesikker glassbeholder, en ildfast form eller liknende (bare ikke bruk noe i metall). Sett på et lokk og sett beholderen i ovnen. Her har du to muligheter. Jeg har kun testet den første metoden, men jeg har tro på at den andre måten også funker bra. Enten kan du la ovnen fortsette å stå på 50 grader, men sette en stekespade eller liknende i ovnsdøra slik at den står litt på gløtt. Eller du kan skru av ovnen, men la lyset være på. Teorien er at ovnslampen avgir nok varme i seg selv og at du da slipper å ha på ovnen i mange timer. Hvis du er usikker på om ovnslampen vil holde temperaturen høy nok, kan du eventuelt pakke inn beholderen i et kjøkkenhåndkle. Husk å ikke åpne ovnsdøra underveis hvis du bruker den siste metoden. La yoghurten stå i minimum 12 timer (perfekt å lage over natta!).
  6. Ta ut yoghurten av ovnen og rør inn chiafrøene. Hell yoghurten over i et rent norgesglass eller liknende. Sett på lokk og sett glasset i kjøleskapet. La den stå i minimum 2 timer, slik at den avkjøles og tykner. Vil du ha en tykkere konsistens kan du røre inn mer chiafrø.

Yoghurten er holdbar i kjøleskapet i opptil en uke. Spar litt av denne til neste gang du skal lage yoghurt. Da kan du bruke din egen hjemmelagede yoghurt som yoghurtstarter, istedenfor å bruke probiotikakapsler eller pulver.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

17 KOMMENTARER

  • Reply Inge Ramse 14. mars 2017

    Veldig interesant. Følger syre/base balansen. Strengt vegansk :)

  • Reply Ingrid 31. mai 2016

    Hei, hvor får man kjøpt gode probiotikakapsler? Har de på vanlig helsekost også uten melk og soya?

    • Reply Birgitte 2. juni 2016

      Hei! Jeg kjøper mine på iherb.com. Du får nok tak i uten melk og soya i en velassortert helsekostbutikk.
      Birgitte :)

  • Reply Ingrid 13. mai 2016

    Hei, så bra med yoghurtoppskrift:) lurer på – er man nødt til å ha i lønnesirup og Chiafrø, eller kan man droppe de?
    Tenkte prøve å lage mandelmelkyoghurt :)

    • Reply Birgitte 18. mai 2016

      Hei!
      Du kan godt bruke en annen type søtning, men du bør ikke droppe søtningen for bakteriene trenger det ;) Men chiafrøene kan du droppe, grunnen til at jeg bruker det i mandelmelk-youghurt er for å få den tykkere. Dropper du det må du regne med en gannske tyntflytende yoghurt. Lykke til :)

  • Reply Kristine 17. mars 2016

    Hei hei! Jeg prøvde meg på denne oppskriften i går, og det gikk virkelig ikke bra … Jeg brukte metoden med bare lys på i ovnen, mandelmelk, probiotikakapsler og chiafrø. Satte det ferdige glasset i kjøleskapet i går kveld og var spent i dag tidlig. Dessverre så var det like flytende som det var i går, og det var ingenting som minnet om yoghurt… Skulle det ha blitt tykt etter 12 timer i ovnen/før chiafrøene ble blandet i eller etter at chiafrøene fikk «virke»?

    • Reply Birgitte 17. mars 2016

      Hei Kristine!

      Med mandelmelk så blir det mer flytende enn med f.eks kokosmelk, etter min erfaring. Det tykner ikke så mye før du har i chiafrøene og de har får jobbet en stund. Du kan ha i mer chiafrø etterhvert om du vil ha den tykkere. Jeg har kun prøvd med hjemmelaget mandelmelk, men har lest at hvis du bruker nøttemelk fra butikk så blir den tynnere i konsistensen enn med hjemmelaget. Noen bruker også litt agar agar eller taoiokastivelse for å få den tykkere. Dette har jeg ikke testet enda.

      Husk at du kan bruke den eksisterende yoghurten som starter for neste runde, hvis du vil prøve deg igjen ;)

  • Reply Hildur 12. mars 2016

    Hei! Dette så utrolig bra ut. Vet du om denne er like Sundt som vanlig yoghurt, med tanke på probiotika-bakterier (som f eks Biola og cultura)?

    • Reply Birgitte 17. mars 2016

      Hei! Takk, det er veldig godt :) Bare å teste ut!!
      Ja, absolutt – om ikke enda sunnere ;)

  • Reply Maria 11. mars 2016

    Takk for tips, dette skal prøves! Men om du vet om probiotikapulveret er helt melke fritt?

    • Reply Birgitte 11. mars 2016

      Hei Maria! Ja, det jeg tipser om i innlegget er helt vegansk! :)

  • Reply Rebecca 11. mars 2016

    Hei Birgitte:) jeg bare lurer på om man kan bruke kefirkorn til å lage kefir med plantebasert melk?:)

    • Reply Birgitte 11. mars 2016

      Hei Rebecca! Det har jeg ikke prøvd, så kan dessverre ikke svare deg på det.. Kanskje en runde på google kan gi deg svaret? :) Si gjerne i fra om du finner det ut – høres jo veldig smart ut!

  • Reply Anna 11. mars 2016

    Takk for flotte tips, som alltid Birgitte! I det siste har brukt Probioform til å lage min egen youghurt! Kjempegod, og enklere blir det ikke! Lag den om kvelden, og den er ferdig dagen etter. Uten varmebehandling. Bare miks ingrediensene, og resten ordner seg selv :-)

    Se her: http://www.altshop.no/blogg/kokos-og-vaniljeyoghurt/

    Gir du forresten slik hjemmelaget yoghurt til sønnen din? Jeg lurer på om jeg trygt kan gi det til min datter på ti mnd.

    • Reply Birgitte 11. mars 2016

      Så koselig at du synes det, Anna :)
      Takk for fint tips!
      Ja, han får hjemmelaget yoghurt, men nå er han jo 3 år. Jeg tror helt sikkert du kan gi det til jenta di, men kanskje du skulle ta en runde på google først så du er sikker?:)

    • Reply Veronica 14. mars 2016

      Hei!
      Jeg har brukt kefirkorn til å lage kokoskefir :-)

      • Reply Birgitte 17. mars 2016

        Kult! Takk for tipset, da vet vi at det går fint :) Del gjerne fremgangsmåten med oss om du vil!

    DIN KOMMENTAR