Graviditet, Grønn livsstil, Helse, Iherb.com, Kosthold, Kosttilskudd, Livsstilsendring, Shopping, Sunnhet

Kosttilskuddene jeg sverger til

Det er mange som lurer på hvilke kosttilskudd jeg bruker. Selv om det varierer litt mellom årstidene og hva jeg kjenner at kroppen har behov for, er det noen tilskudd som jeg alltid sverger til. Jeg har testet mange ulike merker opp gjennom årene, og har landet på noen produkter som jeg merker god effekt av – og som jeg ser at gjør positivt utslag når jeg får verdiene mine målt hos legen.

Når du handler vitaminer og andre kosttilskudd er det viktig å sjekke med myndighetenes forskrifter om kosttilskudd, slik at du ikke bestiller noe du ikke har lov til å innføre til Norge. Her finner du forskriftene. Husk at en del tilskudd kun er lov til å bestilles fra land innenfor EU/EØS, og for inntil 3 måneders bruk av gangen. Dersom du bestiller ting du ikke har lov til å innføre til Norge, kan du risikere at varene blir returnert til avsender, uten at du får pengene dine igjen.

HER ER KOSTTILSKUDDENE JEG SVERGER TIL:

D-VITAMIN: Jeg mener alle bør få sjekket verdiene sine hos lege et par ganger i året. Å ha høye nok verdier av D-vitamin er helt essensielt for god helse. D-vitaminmangel kan påvirke oss både fysisk og psykisk, og utrolig mange mennesker går rundt med altfor lave verdier. Problemet er dessuten at norske leger ofte mener at nivåene er tilfredsstillende dersom de bare ligger innenfor de anbefalte grenseverdiene. Jeg mener at dette er altfor lavt, og mange er enige med meg. Les gjerne mer om dette her og her. Jeg bruker plantebasert D3-vitamin fra Nature’s Plus som jeg kjøper her. Disse inneholder ganske store doser D-vitamin, så husk å få verdiene dine sjekket hos lege før du eventuelt begynner med denne (eller annet D-vitamintilskudd for den saks skyld). Du kan kun kjøpe D-vitamin på nettet innenfor EU/EØS, og kun for inntil 3 måneders bruk av gangen.

OMEGA-3: Omega-3-fettsyrer er essensielt for mange funksjoner i kroppen, og kanskje spesielt for huden. For meg som ikke spiser fisk eller andre animalske kilder til omega-3, er det kjempeviktig med et godt tilskudd. I tillegg til de sunne fettsyrene jeg får i meg gjennom valnøtter, linfrø, hampfrø og olivenolje, tar jeg et omega-3-tilskudd med algebasert DHA. Disse finnes i mange varianter, men jeg liker godt denne fra Ovega-3, som du får kjøpt på iherb.com.

MULTIVITAMIN: Selv om jeg har et sunt, plantebasert kosthold, synes jeg det er smart å ta et multivitamintilskudd. Det kan sørge for at kroppen får det lille ekstra den trenger – spesielt i perioder der man ikke har tid eller mulighet til å spise så variert, eller i perioder med lavere immunforsvar, mye stress og påkjenninger. Jeg er spesielt nøye med å ta multivitamintilskudd i vinterhalvåret. Ofte ser jeg en ganske umiddelbar effekt på f.eks neglene mine, og da vet jeg at kroppen får i seg vitaminer eller mineraler den har manglet. Multivitamintilskudd må du også kjøpe innenfor EU/EØS. Her finner du min favoritt som er fra Terra Nova. Vær obs på at denne inneholder jern, så dersom du har høye jernverdier eller må unngå jern av andre grunner, eller dersom du allerede tar jerntilskudd, må du bruke et multivitamintilskudd uten jern. Spør legen din dersom du er i tvil.

B12: Lave B12-verdier kan forekomme hos alle, men for oss som ikke spiser animalske produkter, er det superviktig med tilskudd av B12. Les mer her. Gå for et B12-tilskudd av methylcobalamin, og ikke cyanocobalamin. Les mer om forskjellene mellom disse her. Sjekk gjerne verdiene dine hos legen, uansett om du spiser kjøtt eller ei, og ta et tilskudd dersom nivåene dine er lave eller dersom du spiser plantebasert slik som meg. B-vitaminer er dessverre ikke lov til å importere fra land utenfor EU/EØS lenger, men jeg har som regel hatt flaks og likevel fått igjennom min favoritt-B12-spray fra iherb.com. Dersom du ikke tar sjansen på det, kan du bestille B12 på for eksempel bigvits.co.uk eller nutritioncentre.co.uk.

I tillegg til disse tar jeg periodevis tilskudd av mariatistel som har en leverrensende effekt, sink og jern (spesielt under graviditet og amming), og ikke minst probiotika – som sørger for en balansert bakterieflora.

Husk å alltid sjekke verdiene dine hos lege og rådfør deg med han/henne dersom du er i tvil om hvilke tilskudd du bør ta.

Handle på iherb.com for første gang? Bruk koden KEQ031 og få $5–$10 i rabatt på første kjøp!

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

31 KOMMENTARER

  • Reply Anne 28. desember 2016

    Det er ikke lenger mulig å kjøpe multivitaminet fra Nutritioncentre – har du funnet et annet ok sted å kjøpe det fra? :)

  • Reply Uliana 5. april 2016

    Hei!:) de multivitaminene, hat de nok Jod i seg? Eller tar du noe spesielt i tillegg for å få Jod?:)

  • Reply Kristine 20. november 2015

    Hei Birgitte. Takk for super blogg! Får alltid inspirasjon her. Har boka Renere Liv, og kaller den bare bibelen :) Den er gull verdt!

    Jeg har en stund lett etter B12 basert på methylcobalamin, men på alle helsekostbutikkene jeg har vært, ser de på meg som om jeg gal :) De kjenner ikke til at dette finnes, og mener at cyanocobalamin er naturlig og flott. Men jeg vil jo ikke bruke det … Vet du om dette finnes i Norge i det hele tatt? (Er det sånn at med de nye reglene kan man ikke bestille fra EU/EØS heller?)

    • Reply Birgitte 20. november 2015

      Tusen takk for utrolig hyggelig kommentar Kristine!! :) Så gøy å høre at du setter pris på både bloggen og boka <3

      Jeg kjøper B12 av methylcobalamin på nettet. Jeg vet ikke om det er å få tak i i Norge. Har hatt flaks og fått igjennom b12 fra Iherb, jeg bruker denne: http://no.iherb.com/Pure-Advantage-B-12-Spray-500-mcg-1-fl-oz/18154

      Nå har jo myndighetene bestemt seg for å gå tilbake på vedtaket så nå kan du hvertfall bestille det du pleide innen EU/EØS :)

      Klem fra Birgitte

      • Reply Kristine 27. november 2015

        Hei Birgitte,
        Takk for svar. Jeg har tatt sjansen og bestilt denne sprayen nå :) Håper den glir gjennom! Jeg hadde ikke fått med meg at myndighetene hadde gått tilbake på det vedtaket, men det var da en hyggelig nyhet. Overraskende, og veldig kult. Forbrukermakt?!
        Klem tilbake

        • Reply Birgitte 27. november 2015

          Da krysser jeg fingrene ;) Hvis ikke så finnes det tablettform i høye doser som kan kjøpes innen EU/EØS.
          Ja det er superbra!! Tror helt klart forbrukerne var avgjørende for utfallet av denne saken! Så heia heia og hipp hurra :)

          God helg!

  • Reply Gard 17. november 2015

    Hei! Har du noen ide på hvorfor vi trenger å ta feks b-12 hvis vi ikke spiser animalske produkter? Hvis vi mennesker virkelig er planteetere(noe jeg tror vi er) så burde vi vel få alt vi trenger av mineraler og vitaminer fra vegetabilske produkter?

    Mvh Gard

    • Reply Birgitte 20. november 2015

      Tja, det er ikke så godt å si hvorfor, men dessverre så får vi som regel ikke i oss nok med et vanlig (plantebasert) kosthold. Her kan du lese mer om mine erfaringer: http://birgittemagnussen.no/b12/

      Det er ikke så mange plantekilder til B12. Mens de som spiser kjøtt og fisk jo får det i seg gjennom det. I en ideell verden, blottet for miljøgifter og utarmet dyrkningsjord, kunne vi kanskje fått det vi trenger gjennom planter hvis vi hadde en frisk og sunn kropp i tillegg. Men dessverre ser jo ikke virkeligheten sånn ut, så i likhet med mange andre næringsstoffer de færreste får nok av, er B12 noe vi gjør lurt i å ta tilskudd av. Men det er selvsagt viktg å følges opp av lege og få sjekket nivåene fra tid til annen.

      Birgitte :)

  • Reply Trine 9. november 2015

    Hei Birgitte!

    Brukt både omega 3 og B12 sprayen fra iherb helt siden du anbefalte det på bloggen. Er på vei inn på iherb for å bestille ny supplering, og ser prisen på omegaen har gått opp til 40 usd. Du skriver lenger opp at det finnes mange andre gode alternativer, vet du om noen til en rimeligere pris? evt hvilke? Og hva er egentlig forskjellen på EPA og DHA? Takk for svar. Hilsen Trine

    • Reply Birgitte 10. november 2015

      Hei Trine! Takk for kommentaren :)
      Så fint at du bruker både b12 og omega 3. Denne er billigere pr produkt: http://no.iherb.com/Deva-Omega-3-DHA-Vegan-90-Vegan-Softgels/21251, men hvis du ser på innhold så inneholder den jeg bruker fra Ovega-3 mere omega 3 pr kapsel, så det blir et lite regnestykke det der. Noen ganger blir vi litt lurt av prisen og glemmer å se på hvor mye det faktisk inneholder.

      DHA eog EPA er to forskjellige omega3-fettsyrer med ulike funksjoner i kroppen. Her finner du litt om forskjellene: http://www.beautiful-minds.com/the-benefits-of-algal-dha/is-dha-different-from-omega-3s

      Birgitte :)

      • Reply Trine 15. november 2015

        Ok, takk for svar! Men hva gjør jeg nå som import av kosttilskudd har blitt mye strengere? Vet du om b12 sprayen og ovega-3 i det hele tatt har sjangs til å komme gjennom, noe poeng å prøve? Andre norske alternativer som evt kan være bra? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare.

        Stor hilsen fra Trine

        • Reply Birgitte 16. november 2015

          B12-sprayen kan det nok hende at ikke går gjennom, men omega 3 er det fremdeles lov å bestille :)
          Du får B12 i norske butikker også, men med mye lavere dosering. Et tips kan være å handle det hvis du er i Sverige f.eks. Hvis alternativet er å ikke ta b12 i det hele tatt så synes jeg det er bedre med et produkt med lav dosering enn ingenting (hvis du ikke spiser animalske produkter).

          Birgitte :)

  • Reply Tiril 21. september 2015

    Hei! Jeg sliter veldig med pms, og har hørt mye bra om nattlysolje. Men på en annen side så leser jeg at vi ikke trenger mer omega 6 i kroppen, og er redd for å fylle på for mye i feil tank.. Jeg ser du bruker nattlysolje i ansiktet, men hva med i kapselform? Har du noen kunnskap om dette? :)

    • Reply Birgitte 23. september 2015

      Hei :) Skjønner tankegangen din!Jeg ville gitt det et forsøk, jeg tror ikke det utgjør så fryktelig mye i den store sammenhengen, men for sikkerhets skyld kan det være lurt å kutte litt ned på andre kilder til omega 6 samtidig som du bruker nattlysolje.

      Ønsker deg lykke til :)

  • Reply Ruben 22. mars 2015

    Hei!

    Har du noe du kan anbefale å vaske og rengjøre operasjonssår med, samt noe som en kan påføre såret i etterkant slik at det gror fortest og best mulig – uten at det setter seg betennelse ol. i det?

    Ved en tidligere operasjon brukte jeg følgende produkter, men hva mener du om de?:

    Jeg brukte da Optima Hudvask Pluss til å vaske såret med. Innhold: Sodium laureth sulphate, Coconut fatty acid
    dietanolamide, Cocoamid propylbetain, Glycerol, Acetic acid, Sodium
    alginate, Trisodium citrate, Sodium benzoate, Potassium sorbate, Havsalt,
    Farge, Aroma, Vatn.

    Deretter påførte jeg Optima Hudbalsam PH4. Innhold: Glycerol, Acetic Acid, Tylose, Sodium
    Alginate, Trisodium citrate, Sodium Benzoate, Potassium sorbate, Farge, Aroma, Vatn.
    http://www.optima-ph.no/index.jsp

    Mvh. Ruben.

  • Reply Ruben 7. mars 2015

    Flott, takker og bukker for tilbakemelding!

    Sjekk ut Chaga, denne soppen virker virkelig interessant!?

    Mvh. Ruben.

    • Reply Birgitte 7. mars 2015

      Bare hyggelig :)

      Ja, chaga er spennende. Jeg tar det gjerne når jeg trenger en immunboost eller litt ekstra energi.

      • Reply Ruben 15. mars 2015

        Hei igjen!

        Hvilken type og merke av Chaga anbefaler og bruker du?
        Og er det noe du bruker fast, eller bare når du trenger en immunboost eller litt ekstra energi?

        Er det noe nytt på solkremfronten, hvilken type og merke anbefaler og bruker du for tiden?
        Tenkte i forhold til at det går mot lysere tider, sterkere sol – og at påsken nærmer seg.

        På forhånd takk.
        Mvh. Ruben

  • Reply Ruben 5. mars 2015

    Hei!

    Jeg har selv vært ganske anti-fluor helt til jeg fikk tannlegeregningen i dag.

    Hva mener du om fluor, og bruker du noen form for fluor selv?

    Mvh. Ruben.

    • Reply Ruben 5. mars 2015

      Har du forresten også en/noen tannkremer med fluor som du kan anbefale?

      Tenker på mest mulig naturlig tannkrem med minst mulig helseskadelige og potensielt helseskadelige stoffer bortsett fra fluoren?

      På forhånd takk.
      Mvh. Ruben.

      • Reply Birgitte 5. mars 2015

        Som sagt, så anbefaler jeg ikke bruk av fluor, så dessverre har jeg ikke erfaring med noen fluorholdige og naturlige tannkremer. Men sjekk på ewg.org/skindeep, kanskje du finner noe der :)

    • Reply Birgitte 5. mars 2015

      Hei Ruben

      Jeg bruker ikke fluor, og er generelt skeptisk til bruken av det. Sikkert av de samme grunner som du har vært ;). Jeg tror at tannhelse henger nært sammen med kosthold, f.eks at visse mangler kan føre til dårlige tenner og hull – og motsatt, at et godt kosthold kan styrke tannhelsen.

      Selv har jeg ikke merket noen forskjell fra eller til, med eller uten fluor. Men jeg har alltid hatt sterke tenner og få hull.

  • Reply Ruben 28. februar 2015

    Denne kan sikkert være av interesse:
    http://www.naturalnews.com/045545_cacao_powder_cadmium_lab_testing_results.html

    Mvh. Ruben.

    • Reply Birgitte 2. mars 2015

      Takk for link, Ruben. Kjempeinteressant! Det viser jo at «alt med måte» fremdeles gjelder ;)

  • Reply Ruben 28. februar 2015

    Hei!

    Bruker du ikke noen form for greens tilskudd i tillegg til de nevnte produktene, som for eksempel Best Of Greens ol.?
    Vet det er veldig individuelt, men hva tar du av doser av de forskjellige tilskuddene som du har beskrevet?

    Mvh. Ruben.

    • Reply Birgitte 2. mars 2015

      Det varierer veldig i perioder hva jeg tar av greens. I perioder fokuserer jeg kun på mest mulig ferske grønnsaker gjennom juice og smoothies, mens f.eks om vinteren hvor jeg treger litt ekstra energi og overskudd, så tar jeg f.eks hvetegress, byggress, camu camu og amla C. Jeg tar et par ts av hver i en shake eller smoothie. Når det gjelder dosering av tilskuddene jeg nevner i dette innlegget så følger jeg anvisningen på produktene.

    DIN KOMMENTAR