Familie og hverdag, Grønn livsstil, Kosthold, Livsstilsendring, Sunnhet

Hipp hurra for en sunn 17.mai!

På dager som 17. mai kan det være vanskelig å holde fast på den sunne livsstilen. På alle kanter omgis vi av pølser, is, øl, bløtkaker, grillmat og annen (usunn) 17.mai-mat. At de fleste 17.mai-frokoster bugner av lyst brød, eggerøre og fete, animalske pålegg av ymse slag, hjelper jo heller ikke på.

Joda, det er lov å kose seg litt ekstra på slike dager og ikke dør du av en is eller to heller. Men hvorfor ikke benytte anledningen til å lage noen sunne, fristende alternativer som du kan ha med deg på 17.mai-frokosten eller på grillfesten (eller spise hjemme for den saks skyld)?

Her får du mine forslag til en sunn og smakfull 17.mai-feiring:

  • Start dagen med en deilig frokostsmoothie hvis du er bedt bort på 17.mai-frokost/brunch. Da har du litt mat i magen hvis det serveres lite som du kan eller vil spise på frokosten.
  • Egentlig er slike fellesfrokoster eller bruncher geniale. Da kan du ha med deg så sunn mat du bare vil, og spise av denne selv hvis det er lite annet som frister. Ta for eksempel med deg en stor salat med linser eller kikerter, hjemmebakte glutenfire rundstykker eller glutenfritt brød, en fargerik fruktsalat eller fruktspyd, hjemmelaget hummus eller guacamole, vegansk potetsalat, glutenfri grønnsaksquiche eller en delikat raw food-kake med nøttebunn og masse bær.

                                                

                                                

                                                

  • Ha med deg litt proviant i veska; ofte går det en stund mellom frokost/brunch og middag. Har du tilgang til litt frukt, noen nøtter og rosiner eller et par glutenfrie rundstykker, er det mindre fare for å falle for pølse- og is-fristelsen.
  •  Selv om det er meldt regn i store deler av landet på 17.mai er det ikke sikkert du kommer utenom grillfesten. Det enkleste er å lage noen grønnsaksgrillspyd på forhånd som du kan ha med deg hvis du er invitert bort eller som du enkelt kan grille hjemme. Squash, paprika, løk, cherrytomater, mais, aubergine og sopp er genialt på grillspyd. Marinér de oppskjærte grønnsakene i f.eks olivenolje, hvitløk, salt, pepper og balsamicoeddik før du trer de på spydene. Vegansk potetsalat med økologiske poteter, purre, gressløk, litt sennep og soyayoghurt eller kokoskrem (fettet som skiller seg fra kokosvannet når du setter kokosmelken i kjøleskapet), smaker fantastisk og er enkelt å ta med seg på besøk. En stor salat slår heller aldri feil som tilbehør; med noen store hvite bønner, quinoa, litt glutenfri pasta eller ovnsbakte grønnsaker i, har du en salat som også metter godt.

                                                

                                                

                                                

  • 17.mai er ikke helt det samme uten iskrem. Selv om jeg ikke anbefaler å spise mye soyaprodukter, er det i allefall bedre med en tofu-is eller to på 17.mai enn vanlig kumelkbasert is. Tofu-is får du kjøpt på helsekostbutikker og i velassorterte matbutikker. Du kan også lage din egen iskrem med frukt og bær. Frossen banan blandet med råkakao eller andre smaker funker bra som iskremerstatning. Du kan også lage is av smoothie eller ferskpresset juice i isformer eller i små glass med en trepinne oppi.

                                                

Ønsker dere alle en fantastisk 17.mai-feiring i morgen!

Photo credits: Press photos for links

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR