Baby & barn, Familie og hverdag, Grønn livsstil, Kosthold, Livsstilsendring, Sunnhet

Fra sunnhetsdiktator til positivt forbilde: Slik involverer du familien i din nye livsstil -DEL 2

Her får du del 2 av innlegget om hva kan du gjøre for å involvere familien i den nye livsstilen din uten å frarøve dem valgfriheten og drepe familiekosen! Del 1 finner du her.

  • Misjonér i det skjulte. Selv om du kanskje drikker to liter grønnsaksjuice, spiser mengder med salat, bøtter nedpå superfoods og grønne tilskudd og koser deg med raw sjokolade hver dag (eller i allefall har planer om å gjøre alt dette), blir det altfor mye å starte med på én gang for biff-, pizza- og smågodtelskende kjærester eller barn. Introduser dem heller for én liten ting av gangen og gjør det uten å lage et stort nummer ut av det. Prøv for eksempel å servere dem grønnsaksjuice hver morgen, tilsatt litt ekstra frukt for å venne dem til smaken. Ferskpresset juice faller i smak hos de fleste, og etterhvert kan du ha i mer og mer grønnsaker og mindre og mindre frukt. De vil fort merke energien denne gir dem og venne seg til den daglige næringsbomben. La ungene være med å lage juicen når dere har tid om morgenen – det er kjempegøy for dem å stappe hele agurker og fargerik frukt ned i den bråkete maskinen, og se juicen som kommer ut på den andre siden.
  • Den største utfordringen for mange jeg snakker med er middagene. De tradisjonelle norske middagsrutinene med kjøtt, saus og poteter sitter så godt innarbeidet i ryggmargen vår at det ikke er rart når en grønnsaksbasert middagsrett møtes med stor skepsis. Hæ? Skal vi ikke ha kjøtt til?! Hvordan skal jeg bli mett da?? undrer mange slukørede ektefeller når partneren deres introduserer vegetarmat for første gang. Middagen er et viktig måltid for de fleste, og det er ikke rart de frykter å sitte igjen sultne; de aller fleste av oss har nemlig et bilde av vegetarmat som slapp råkostsalat, overkokte brune bønner og mystisk og smakløs tofu. Ikke rart det ikke frister, eller hva? Oppgaven din blir å snu denne tankegangen. Det krever at du lærer deg å lage fristende, velsmakende og mettende sunn mat. Du trenger ikke nødvendigvis å etterlikne de tingene dere vanligvis spiser, da er det ofte lettere at de andre savner kjøttet eller osten. Lag heller noen spennende nye indiske eller thai-inspirerte middager – nye smaker vekker nysgjerrigheten og utvider horisonten vår. Hvis du vanligvis er kokken i hjemmet kan du jo lage en deal med de andre om at de som vil ha animalske middagsretter må lage dette selv. Eller de kan velge å spise din mat som er grønnsaksbasert og spekket med mettende kikerter, linser eller bønner. Smaker din mat godt, bør valget være enkelt for en sulten og sliten gjeng; ).
  • Lag suppe! De fleste av oss er faktisk vant til at det ikke nødvendigvis er kjøtt i suppa, og hvis du lager den fra bunnen av og bruker masse ferske grønnsaker er det enkelt å lage noe godt og sunt som hele familien liker. Lag for eksempel en stor porsjon grønnsakssuppe med linser eller en spizy tomatsuppe med store hvite bønner og server nybakte glutenfrie rundstykker ved siden av.
  • Lag maten sammen. Enten det gjelder middag, grønnsaksjuice, smoothie eller matpakke – å lage den sunne maten sammen gir alle et eierforhold til maten og kan gjøre at det å spise sunt ikke føles påtvunget. Når man har laget maten selv, kan man jo heller ikke klage over den på samme måte, eller hva? Og så er det jo mye hyggeligere å stå på kjøkkenet sammen med noen!
  • Skjær opp frukt og grønnsaker og ha dette lett tilgjengelig for store og små i en boks i kjøleskapet. Når sulten melder seg mellom måltidene er det stor sjans for at familien forsyner seg derfra. Og hvis du i tllegg har latt være å handle inn kjeks, godteri og annen usunn snacks, blir nok grønnsaksbitene i kjøleskapet (etterhvert) et populært alternativ.
  • Smoothie er også en genial måte å lure i barn (og ektefeller) store mengder grønnsaker, bær, frukt og annen superfood på. En knallfarget smoothie med frø og friske bær på toppen slår ut en hver tørr leverposteiskive til frokost. Begynn med å lage det til deg selv, og det vil ikke ta lang tid før resten av gjengen også vil ha!

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR