Baby & barn, Familie og hverdag, Grønn livsstil, Kosthold, Livsstilsendring, Sunnhet

Fra sunnhetsdiktator til positivt forbilde: Slik involverer du familien i din nye livsstil – DEL 1

Er du i et parforhold og kanskje også har barn, kan det være utfordrende å innføre en ny og sunnere livsstil. Mange av de jeg veileder snakker om nettopp disse utfordringene; at mannen (eller kona) rynker på nesa av tanken på vegetarmiddag og rister på hodet over dette “diett-tullet” de holder på med. Høres det kjent ut?

At du har vært igjennom en prosess og er klar for nye livsstilsrutiner hjelper lite når du motarbeides av kjæresten eller andre i familien. Da blir du den som “ødelegger fredagskosen”, tar fra dem de godt innarbeidede familietradisjonene og “plager” dem med salater, veggismiddager og glutenfrie brød. Valget du har tatt om å leve sunnere er utfordrende nok i seg selv, om ikke du skal kjempe mot sure miner rundt middagsbordet i tillegg.

Så hva kan du gjøre for å involvere familien i den sunne livsstilen din på en positiv og konstruktiv måte, som ikke frarøver dem valgfriheten og dreper familiekosen?

  • Innse at det er en lang prosess å legge om til en ny og sunnere livsstil; selv om du har vært igjennom denne og har oppdaget hvor mye den nye livsstilen gir deg, må du respektere at alle må få gå igjennom denne prosessen i sitt eget tempo og på sine egne premisser -OM de går igjennom den i det hele tatt. Ikke tre a-ha-opplevelsene dine ned over hodet på kjæresten eller resten av familien, det er kun mot sin hensikt og ender opp med å drepe interessen for de nye rutinene du ønsker å innføre.
  • Lead by example: Når den nye livsstilen din begynner å bære frukter vil energien og humøret ditt stige, du vil antakelig slutte å klage over plager du tidligere hadde, selvfølelsen din vil stige i takt med kroppens respons på de nye vanene, sexlysten vil øke, huden din vil stråle og hele familien vil oppleve at du forvandles fra trøtt, sur og sliten til harmonisk, energisk og lykkelig. Dette vil skape positive vibber rundt din nye livsstil og kanskje gjøre dem mer åpne for å lytte til dine nyvunne erfaringer eller smake på de nye sunne rettene du lager. I tillegg er det SÅ mye lettere for andre i familien å starte med en sunnere livsstil når du har tråkket opp stien for dem.
  • Tilfør noe nytt før du fjerner det gamle: Dette gjelder også for deg som er på begynnelsen av en livsstilsendring. Begynn for eksempel å lage sukkerfri sjokolade og raw food-kaker. Det er utrolig enkelt å lage, og ikke minst veldig sunt og godt. Du finner en drøss med oppskrifter på nettet og fine raw food-kokebøker med fristende kaker og godis i bokhandelen -for eksempel denne av Caroline Fibæk. Får du dreisen på sunn godis er det lett å utkonkurrere de andre sukkerbombene de/dere vanligvis spiser. Dessuten er sukkerfri godis og rå kaker så sunne at de kan spises hver eneste dag!

Her finner du DEL 2 av dette innlegget.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR