Grønn livsstil, Kosthold, Naturlig skjønnhet, Sunnhet

Forleng sommeren

I dag fosser regnet ned over Oslo. Det er grått og mørkt og det som frister mest er å bare legge seg under dyna igjen. Tanken på at dette bare er starten på mørketid, regn, snø og kalde dager, er nesten uutholdelig. Nå kommer tiden hvor vi lukker oss mer inne i oss selv igjen, vi smiler mindre til fremmede, vi stenger oss inne bak glidlåser og knapper, vi lar kroppen leve sitt eget liv under alle klærne mens vi fôrer den med sukker og koffein “fordi vi fortjener å kose oss litt ekstra”.

Hva er det som gjør oss så glade, avslappede og fulle av energi om sommeren -foruten varmen og det at vi har fri? Jo, vi tar vare på oss selv. Vi bruker peeling, smører oss med solkrem og fuktighetskrem hver eneste dag, vi barberer legger, går i behagelige klær, spiser lett mat og drikker mye vann, vi er sosiale, vi beveger oss, vi hører på glad musikk, vi har god tid og stresser ikke -vi bruker rett og slett mer tid på oss selv og på å ha det godt.

Hvorfor ikke forlenge sommeren ved å fortsette med disse små sommerritualene? Jeg mener ikke at du skal sprade frossen rundt i sommerkjoler og drikke øl i parken under paraply. Men du kan fortsette med å ta litt ekstra vare på deg selv.

  • Skrubb kroppen et par ganger i uka (eller aller helst tørrbørst den).
  • Barbér leggene selv om du ikke skal vise de frem hver dag.
  • Bruk en kaldpresset, økologisk olivenolje å smøre deg med i dusjen eller gi huden en god fuktighetskrem etterpå.
  • Bruk en god naturlig hårkur. Det er ikke bare sol og saltvann som tærer på håret.
  • Beveg deg! Gå en tur i regnet med gummistøvler og regnjakke, og kos deg med en varm grønn te på café før du går hjem igjen. Kjøp deg en yogamatte og ta en energigivende yogaklasse på yogaglo.com.
  • Om høsten og vinteren har vi lett for å glemme kroppsholdningen fordi vi fryser og bærer tunge klær. Kroppsholdningen din påvirker psyken din; Rett deg opp, stå med begge bena godt plantet, senk skuldrene og SMIL : )
  • Ta D-vitamin! Begynn allerede nå. Kroppen din har blitt servert mengder av det livsviktige vitaminet gjennom hele sommeren, men sakte men sikkert synker nå D-vitaminnivået i kroppen din. De fleste av oss har for lave verdier gjennom høsten, vinteren og tidlig vår, og det er en av årsakene til vinterdepresjon. I tillegg er D-vitamin superviktig for immunsystemet ditt.
  • Bruk et solpudder og ta solarium en gang i blant. Fregner på nesa og glød i kinnene får oss til å føle oss vel, og noen korte solariumsturer gir deg ekstra D-vitamin.
  • Fortsett å spise lett. Nå er det masse ferske, norske grønnsaker å få. Gjør salaten mer høstvennlig ved å blande inn ovnsbakte grønnsaker og quinoa.
  • Ikke la grå dager ta overhånd over dømmekraften din. Jeg vet det er fristende med varm kaffe og brownies på café når høsten sniker seg på. Men det fører bare til at du får mindre energi, blodsukker på høygir, dårligere hud, blir dehydrert, legger på deg og får dårligere immunforsvar. Kos deg heller med en skikkelig god te, spis en salat hvis du blir sulten på café eller ha med deg nøtter og frukt i veska hvis det blir lenge mellom måltidene.
  • Hør på musikk! Musikk påvirker oss i stor grad psykisk. Så fyll stua med musikk som påvirker deg i positiv retning: Rolig musikk hvis du er stressa, glad musikk hvis du er deppa, dansemusikk hvis du har lite energi osv.
  • Lytt til deg selv. Når høsten og hverdagen tar overhånd er det lett å gi all oppmerksomhet og fokus til jobb og gjøremål utenfor oss selv. Stopp opp litt og snu oppmerksomheten innover i blant. Hva er det kroppen din og hjertet ditt forteller deg? Hvilke endringer kan du gjøre for deg selv? – Kun for DEG, ikke for sjefen, familien eller vennene dine. Hold på dette indre fokuset -la høsten også være en tid for indre utvikling og positive endringer for deg selv.
  • La tiden gå rolig. Jeg vet det er vanskelig midt oppi alt som skal gjøres og rekkes, men du vet hvor hvor godt det gjør deg når tiden snegler seg avgårde om sommeren. Prøv bare å gjøre ting bittelitt saktere enn du pleier. Gå rolig til bussen. Bruk god tid når du pakker varene på butikken. Sov lenge lørdag morgen. Bruk en hel dag på å lese en bok du typisk kunne lest på en strandferie. Bare vær til.

God høst!

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR