Grønn livsstil, Hår, Hud, Kosthold, Kropp, Naturlig skjønnhet, Sunnhet

En fuktig vinter

De fleste av oss er flinke til å drikke mye vann i sommervarmen. Det er vel og bra, men visste du at det er minst like viktig å gi kroppen og huden masse fuktighet også i vinterhalvåret – om ikke enda viktigere?

Om sommeren svetter vi mer, men det er samtidig mye større luftfuktighet enn om vinteren. I tillegg drikker vi automatisk mer vann i varmen, og smører oss oftere med fuktighetskremer (eller i mitt tilfelle, oljer) og solkremer.

I vinterhalvåret utsettes vi for VELDIG tørr inneluft, både på jobb og hjemme, og dette gir tørr hud og en dehydrert kropp i seg selv. Men det de fleste av oss ikke tenker på er at kroppen vår består av rundt 70 % vann som holder kroppstemperatur. Og hva skjer med dette tempererte vannet når vi kommer ut i den kalde vinterlufta? Jo, det fordamper! Det betyr at vi dehydreres både innendørs og ute i minusgradene.

                                             image

En annen faktor er kostholdet. Om sommeren spiser vi mye mer frukt og grønnsaker, som inneholder mye vann. Når vinteren kommer frister det mer med varmebehandlet mat (hoppsan, der fordampet visst noen desiliter til) og vi drikker gjerne mer kaffe (ja det er koselig å sitte på café når det er kaldt ute, men kaffe er DEHYDRERENDE).

Så det at huden blir tørr, neglene sprø og flisete og håret brusete og tørt, kan ikke bare skyldes på at det er kaldt ute; Vi må rett og slett ta det på vår egen kappe at vi ikke er like flinke til å gi kroppen den fuktigheten den trenger om vinteren, som vi er om sommeren.

Utfordringen om vinteren er rett og slett det å huske å drikke nok vann og fukte huden nok. Her er noen tips til hvordan du lettere kan huske på dette:

  • Invistér i en fin vannflaske som du alltid har i nærheten. Du drikker automatisk mer vann når det står en flaske ved siden av deg. Gå for en i rustfritt stål, og styr for all del unna plastflasker, -disse inneholder som regel flere giftstoffer som lekker inn i vannet ditt. Min favoritt er fra Kleen Kanteen, som du blant annet får her.

                                           image

                               image

  • Fyll en lekker karaffel med vann og isbiter, og ha skiver av ingefær, agurk, appelsin, lime eller sitron, eller frosne bær i vannet, og ha denne stående lett tilgjengelig. Da frister det mer med et glass eller to, og du får i tillegg i deg noen ekstra næringsstoffer.

                                           image

  • Beskytt huden med sunne oljer. Lag din egen næringsrike ansiktsolje og smør inn kroppen med olivenolje når du dusjer.

                                              image

  • Tørr og kald luft er nesten like ille for håret som saltvann. Gjør som om sommeren: Bruk en god hårkur et par ganger i uka.

                                           image

  • Ha en flaske med ansiktsspray stående på skrivebordet eller ha den med i veska når du er på farten. Gi ansikt og hals en oppfriskende dusj flere ganger om dagen. Gå for norskproduserte Mayawater Facial Mist, en spray av mineralrikt, pH-nøytralt vann fra Skogshorn i Hemsedal.

                                 image

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR