Detox, Detox Guide, Grønn livsstil, Helse, Kosthold, Livsstilsendring, Sunnhet

Detox Guide – Trinn 4

Trinn 4: TRAPP NED PÅ KAFFE

I utgangspunktet er jeg veldig glad i kaffe. Jeg har drukket det nesten hele mitt voksne liv, og nyter det å sitte på café med en god kaffekopp og bare se livet gå sin gang ute på gata. Enkel cortado med soyamelk er min favoritt om dagen, og med et dryss av kakao og kanel på toppen er jeg solgt. Forskjellen mellom før og nå er at jeg ikke nyter dette daglig. Det er min lille “treat” maks en til to ganger i uka.

I tillegg til å virke dehydrerende, kan kaffe være en skikkelig mineralrøver. Den kan senke pH-verdien i kroppen din, og for å nøytralisere syren må kroppen trekke ut viktige basiske mineraler fra skjelett, tenner, vev og organer. I tillegg til å tappe deg for mineraler gjør en lav pH-verdi deg utsatt for betennelsestilstander, som igjen er opphavet til mange sykdommer.

«Men hva med kaffens helsefordeler, slik som antioksidanter?» tenker du. Joda, kaffen inneholder antioksidanter, men det gjør også bær, grønnsaker, frukt, belgfrukter og nøtter, og disse kommer helt uten bivirkninger -i tillegg til å inneholde en rekke livsviktige vitaminer, mineraler og fiber som kaffen ikke kan skilte med. Når du trekker kaffens helsefordeler fra dens negative helsevirkninger, sitter du igjen med flere negative effekter enn positive. Nyt heller kaffe en sjelden gang i blant, og lær deg å like andre alternativer som kommer ut på pluss-siden av helseregnskapet.

Så hva er alternativene?

  • TE: De fleste caféer har mange forskjellige gode teer å velge mellom. Grønn te scorer høyest på helsefordeler, drikk gjerne 3 kopper om dagen. I tillegg til å beskytte mot kreft, hjerte- og karsykdommer, høyt kolestrol og høyt blodtrykk, gir grønn te gir deg litt av det etterlengtede koffeinkicket du er vant til. Grønn te skal brygges i 70℃, og helst trekke i 10 minutter for å få ut mest mulig av de helsebringende stoffene. Urtete, rooibos og blomsterte er også gode alternativer. Styr unna vanlig sort te, den har mange av de samme negative effektene som kaffe. Kjøp deg en fin tekanne og et lite arsenal med forskjellige gode teer, da blir fristelsen til å drikke te kanskje større enn å ty til kaffekoppen hjemme også.

                                                    

  • TEECCINO: Dette er en drikk laget av urter, gryn, nøtter og frukt, som brennes og males for å smake som kaffe. Den brygges på samme vis som kaffe, men er uten koffein og senker heller ikke pH-verdien i kroppen. I tillegg inneholder den gode næringsstoffer og har prebiotiske egenskaper. Jeg synes den originale Teeccino´en har litt for besk ettersmak, mens denne med sjokolade- og peppermyntesmak er helt fantastisk. Den smaker rett og slett After Eight-sjokolade! Teeccino finnes i mange andre smaker, og fås bl.a. på iherb.com.

                                                   

  • KAKAO: Lag deg en sunn kakao med økologisk raw kakaopulver, yaconsirup eller stevia og ris-, havre- eller nøttemelk (se hvordan du lager nøttemelk her). I tillegg til en drøss med helsefordeler, har kakaopulver en oppkvikkende effekt. Jeg kan faktisk ikke drikke dette før leggetid for da får jeg ikke sove. Men hvorfor ikke ta en kakao neste gang du trenger enn liten oppkvikker, istedenfor kaffe?

                                                       

  • GRØNN JUICE: For deg som trenger et skikkelig energikick om morgenen er det ingenting som slår en ferskpresset grønnsaksjuice. Invistér i en god juicer, stå opp 10 minutter tidligere og juice i vei! Min favorittjuice består av 1 skrelt agurk, 3 stilker økologisk selleri, 1 økologisk eple, 1/2 fenikkel, 1 gulrot og en halv pose spinat eller grønnkål. Kroppen din kommer til å stråle av lykke hvis du gir den denne juicen istedenfor den daglige morgenkaffen!

                                                       

Og du, du trenger faktisk ikke droppe kaffen for godt. Gjør den heller til noe eksklusivt som du kun unner deg en sjelden gang i blant, og nyt den da med god samvittighet. Drikk et stort glass vann ved siden av og kjenn på tilfredsstillelsen over at du ikke er en kaffejunkie lenger.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR