Detox, Grønn livsstil, Helse, Kosthold, Livsstilsendring, Spis deg vakker, Sunnhet

Nyttårsdetox

Jeg har hatt en fantastisk juleferie. Spist deilig mat, drukket vin, sovet og slappet av. Men selv om all mat jeg har spist har vært mer eller mindre sunn og hjemmelaget, og selv om jeg helt sikkert hadde behov for noen rolige dager, kjenner jeg at det har blitt litt vel mye småspising, litt for lite aktivitet og ikke minst veldig sporadisk bruk av grønne tilskudd, vitaminer og omega 3. Du kjenner deg kanskje igjen?

Til daglig er jeg ganske energisk, har sjelden vondt i hodet eller andre steder, sover godt og har ren og myk hud. Jeg har riktignok et håndeksem som har kommet og gått i flere år, i tillegg til at jeg var plaget av psoriasis da jeg var yngre. Nå om dagen kommer eksemet kun frem når jeg spiser feil, stresser eller får noe på huden som den reagerer på, mens psoriasisen begrenser seg til noen små, nærmest usynlige flekker på albuene. Denne jula skulle vise seg å bli et tydelig bevis på at mine daglige rutiner faktisk gjør en stor forskjell i forhold til hvordan kroppen min har det, både inni og utenpå.

Istedenfor ren og fin hud har jeg i jula hatt eksem på hånda, psoriasis på albuer og i hodebunnen, urenheter og tørr hud i ansiktet og nupper på ryggen. Istedenfor masse energi og overskudd, har jeg vært trøtt, slapp og tiltaksløs. Istedenfor å være smertefri har jeg hatt vondt i hodet, vondt i ryggen der min gamle prolaps sitter og vært stiv i nakken og skuldrene. Dette forteller meg at måten jeg spiser på, tilskuddene jeg tar, yogaen jeg trener og alt det andre jeg gjør til daglig for å holde meg sunn, frisk og opplagt, faktisk er helt avgjørende! Det synes jeg er supermotiverende og det gir meg enda mer lyst og vilje til å fortsette på den veien jeg er på. Så nå er jeg selvsagt i gang med mine daglige grønne og sunne rutiner igjen, og gleder meg til å begynne en ny yogasesong neste uke.

                                         

Men det finnes også muligheter til å hjelpe kroppen lettere tilbake på den grønne sti igjen. En minidetox er en super måte å rense ut slaggstoffer, avlaste leveren og nyrene, heve energinivået, bedre søvnkvaliteten, stabilisere fordøyelsen, fjerne sukkeravhengigheten du oppabeidet i jula og gjenopprette væskebalansen på.

NYTTÅRSDETOX:

  • Sett av minimum tre dager til detoxen, og gjerne flere hvis du føler for det.
  • Start hver dag med romtemperert vann med friskpresset sitronsaft. Sitronen virker antibakteriell og basedannende. Du kan også tilsette en bitteliten dæsj med cayennepepper, som setter i gang sirkulasjonen i kroppen. Drikk så mange glass du greier!

                                           

  • Fortsett med kun væske frem til klokken 12. Unngå kaffe gjennom hele detoxen. Drikk isteden grønn te, urtete, kokosnøttvann, detox-te eller varmt vann med sitron. Spis litt frukt eller bær hvis du blir veldig sulten om morgenen.
  • Drikk en stor smoothie eller grønnsaksjuice som dagens første “måltid”. Bruk rensende frukt og grønnsaker som spinat, fenikkel, selleri, epler og bær. I smoothien kan du tilsette kokosolje eller linfrøolje for å få i deg noen gode fettsyrer.

                                           

                                           

  • Spis en stor salat med masse rå grønnsaker til lunch. Lag for eksempel “pasta”-strimler av squash og gulrot med et juliennejern. Trenger du litt ekstra påfyll kan du legge til litt bønner, kikerter eller linser, men ikke la dette utgjøre mer enn 20 % av måltidet. Bruk rikelig med økologisk, kaldpresset olivenolje.

                                           

  • Drikk masse vann gjennom hele dagen, i tillegg til grønn te og detox-te. Drikk smoothie, nøttemelk eller grønnsaksjuice, eller spis en håndfull bløtlagte nøtter hvis du har behov for et mellommåltid.
  • Til middag kan du spise en stor salat, en god suppe eller lett sauterte grønnsaker, og litt kikerter, linser, hummus, quinoa eller liknende som tilbehør. Hold deg til 60-80 % grønnsaker og 20-40 % av tilbehøret.

                                           

  • Beveg deg! Gå, tren yoga, dans, hopp og spring, eller gjør akkurat det du føler for som får hjertet til å pumpe, svetten til å piple og endorfinene til å danse igjen etter den lange juledvalen.
  • Begynn året med en ytre detox også. Sett deg ned og lag en oversikt over ting som skulle vært unnagjort og som ligger der som små irriterende hybelkaniner etter fjoråret. Det kan være opprydding i et klesskap, å få oversikt over økonomien, oppussing, innkjøp, oppgaveskriving eller gjøremål med familie eller venner. Sett av et tidspunkt og just do it! Tenk så deilig det blir å stryke det fra lista og rette fokuset frem mot det nye året isteden!

Lykke til!

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR