Grønn livsstil, Helse, Kosthold, Kosttilskudd, Livsstilsendring, Sunnhet

Får du nok B12?

I tillegg til å bli slapp og svimmel, kan B12-mangel føre til humørsvingninger, depresjon, skader på nervesystemet, anemi og hukommelsestap.

Hvilket nivå B12-verdiene bør ligge på forklares fint på lommelegen.no:

Eit vanleg problem i medisinen er å finne grensene mellom det normale og det sjuke. Dette gjeld også for påvisning av vitamin B12 mangel. Det er også slik at ulike laboratorier opererer med ulike grenser – noe som har sin bakgrunn i ulike målemetodar for vitamin B12.

For vitamin B12 er det ei brei såkalla “gråsone”. Eg kan ikkje angi nøyaktig korleis gråsona blir for det laboratoriet som din lege brukar. Men for at du skal forstå kva eg meiner kan eg foreslå at B12-verdiar under 90 betyr sikker B12-mangel og verdiar over 200 at det heilt sikkert ikkje foreligg mangel. Det betyr at mellom 90 og 200 er det usikkert om det foreligg B12-mangel eller ikkje.

B12-mangel kan blant annet skyldes mangelfullt inntak via kosten, manglende produksjon av intrinsic faktor (et protein som binder seg til B12 i magesekken), manglende opptak grunnet mage-tarmsyksommer, nedsatt bukspyttkjertelfunksjon, cøliaki og Chrons sykdom. Vegansk og vegetarisk kosthold får ofte også mye av skylden for B12-mangel. Og det er jo riktig at den rikeste kilden til B12 er animalske produkter. Jeg har selv hatt B12-mangel, men var faktisk da jeg spiste masse kjøtt, egg og meieriprodukter. Etter at jeg la om til et plantebasert kosthold, har jeg aldri hatt tegn til mangel. Dette er selvsagt delvis fordi jeg har tatt tilskudd av B-12 i perioder. Jeg har likevel en teori om at når jeg la om til et rent og sunt kosthold uten animalske produkter, ble kroppen min i bedre stand til å ta opp B12, og at dette er grunnen til at jeg nå holder meg på et akseptabelt B12-nivå. Jeg vet også at et liv med en uoppdaget glutenintoleranse var med på å hemme kroppens evne til å ta opp næringsstoffer. Så å få sjekket seg for om man er disponert for cøliaki, og ev. spise glutenfritt dersom glutenintoleranse/-allergi eller cøliaki blir påvist, er også viktig.

Uansett årsak er det svært viktig, både for vegetarianere, veganere og kjøttetere, å få sjekket B12-verdiene sine fra tid til annen. Vi er alle forskjellige og det kan være mange ulike faktorer som spiller inn ved en mangeltilstand. Du som har fått påvist B12-mangel bør begynne med B12-tilskudd med én gang. Dette bør legen din skrive ut til deg når han/hun påviser mangelen. Behandlingen består av B12-tilskudd gjennom tabletter eller i noen tilfeller gjennom injeksjoner.

De som ikke har fått påvist B12-mangel, men som mistenker at de er disponert for det, kan gjerne ta et tilskudd. Dette fås på apotek og helsekost. Det er ikke lov til å kjøpe B12 fra land utenfor EU/EØS, men du kan finne gode B12-tilskudd på nettbutikker i f.eks England.

Det er stor uenighet i om alger og sjøgress kan fungere som kilde til B12 for de som ikke spiser animalske produkter. Mange mener at chlorella, spirulina, tempeh, nori og andre alger kan gi oss B12 som tas opp i kroppen. Andre igjen mener at dette er feil og at B12 kun er tilgjengelig via animalske produkter og tilskudd. Jeg på min side er usikker. Det er ikke tvil om at alger og sjøgress er supert for oss, men å stole blindt på at du får nok B12 gjennom det er nok ikke så lurt, og spesielt ikke hvis du får påvist mangeltilstand.

En god og naturlig kilde er næringsgjær som er tilsatt B12. Her finner du et innlegg jeg har skrevet om det.

FORRIGE INNLEGG NESTE INNLEGG

LES OGSÅ:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

DIN KOMMENTAR